Hei!

Vi har en krypkjeller på 110 kvm, har holdt på å gjøre i stand med plast og avfukter, men det er et område, kanskje 2x4m som er et eget lite rom, der er 2 inspeksjonshull i muren, 2 ventiler på utsiden under verandaen. Kikket inn der og så at der var det ingen plast på bakken, kun jord. Dermed så drar jo avfukteren mer enn den skal, og det blir et fuktigere klima der nede.
Våger man å forstørre et av inspeksjonshullene så man kommer inn?

Ovenfor så er vi i stuen, enebolig.

• En person inspekterer en krypkjeller med plastdekke, steiner og ventilasjonsslange. Vegger er delvis dekket av plast.
Blå streken er omtrent hvor det rommet går.

• Plantegning med blått strekk som markerer grensen for et område mellom stue og soverom.
Så gjennom noen tegninger nå fra 1975, og det ser ut som at det lille rommet har blitt bygd ut der en gang.

• Plantegning fra 1975 som viser et utbygd område med spesifikke mål og veggtykkelser. Tegningen inkluderer detaljer om dører og vinduer.
Skulle ikke ligge søvnløs for at det mangler plast på den lille delen. Har dere noe egentlig fuktproblem eller har dere hatt besøk av et firma som begynner på A og slutter på nticimex? :=)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skulle ikke ligge søvnløs for at det mangler plast på den lille delen. Har dere noe egentlig fuktproblem eller har dere hatt besøk av et firma som begynner på A og slutter på nticimex? :=)
Er du litt anti Anticimex:D

• Liker
Daniel1825
  • Laddar…
Ville ikke ligge søvnløs for at det mangler plast på den lille delen. Har dere egentlig et fuktproblem, eller har dere hatt besøk av et firma som begynner på A og slutter på nticimex? :=)
Nei så klart, men irriterer meg over det da vi har tettet hele den satans grunnen, og så oppdager vi at det er et område som ikke er plastet på bakken.

vi har som sagt en avfukter, vil ikke at den skal bruke mer enn nødvendig.

D Daniel1825 skrev:
Næææ så klart, men irriterer meg på det når vi har tetta hele den satans grunnen så oppdager vi at det er et område som ikke har plast på bakken.

vi har som sagt en avfukter, vil ikke at den skal dra mer enn nødvendig
Ja, men du svarte ikke på spørsmålet om fuktproblem.

Hadde litt samme scenario, tettet utvendig ventilene.
Dro inn en torrluftsstos (slange) gjennom det ene hullet og lot det andre hullet være åpent som et returhull!

Satt også i t-koblingen for slangen et stykke tape! Er jo bare 10 kvm som skal avfuktes der. - mindre strømning! Holder samme temperatur og fuktighet som resten av grunn.

Avfukteren styrer jo mot den åpne delen. Ble bra.

Kan legge opp et bilde senere.

• Liker
Daniel1825
  • Laddar…
N Niklaspe skrev:
Hadde litt samme scenario, tetta utvendig ventilene.
Dro inn en torrluftsstos (slange) gjennom det ene hullet og lot det andre hullet stå åpent som et returhull!

Satte også i T-koblingen for slangen en bit tape! Er jo bare 10 kvm som skal avfuktes der. - mindre strømning! Holder same temp og fuktighet som resten av grunn.

Avfukteren styr jo mot den åpne delen. Ble bra.

Kan legge opp et bilde senere.
Yes, dro i litt skum i ventilene utenfra, eneste kruxet blir jo at avfukteren går litt ekstra da den trenger å avfukte marken i det rommet også, men det er vel ikke hele verden at en så liten del er utett.. Må kanskje ta det ovenfra senere når vi river i golvet..

Ja jeg kanskje får kjøpe til en t-kobling og en meter slange!

M MsTake skrev:
Er du litt anti Anticimex:D
En anelse når det gjelder å skremme opp rookies til huseiere til å kjøpe dyre løsninger! Ofte trengs ingenting å gjøres og derfor spurte jeg TS om det fantes et virkelig fuktproblem.

En anelse når det gjelder å skremme opp rookies til huseiere for å kjøpe dyre løsninger! Ofte trengs ingenting gjøres og derfor spurte jeg TS om det fantes et virkelig fuktproblem.
Det er ikke anticimex som har fått meg til å tro dette, men ble installert da det føltes fuktig, fuktige bjelker, samt en liten avvikende lukt, og siden vi har behandlet treverk i grunnlaget så er det risiko for at det ville lukte. Derfor tok vi det sikre før det usikre, om det har vært fuktig i 50 år eller om det har oppstått nylig vet vi ikke.

Om bjelkelaget er dårlig vet vi ikke da det er tilleggsisolert med celleplast under, og blir da en spennende overraskelse når vi legger om gulvene.

D Daniel1825 skrev:
Det er ikke anticimex som har tutet i meg dette, men ble installert da det føltes fuktig, fuktige bjelker, samt en liten avvikende lukt, og i og med at vi har behandlet treverk i grunnen så finnes det risiko for at det skulle lukte. Derfor tok vi det sikre før det usikre, hvorvidt det har vært fuktig i 50 år eller om det har oppstått nylig vet vi ikke.

Om bjelkelaget er dårlig vet vi ikke da det er tilleggsisolert med cellplast under, og blir da en spennende overraskelse når vi legger om gulvene

Har de lagt cellplastplater så er krypkjelleren kaldere, - større risiko for mugg. Har det samme hos meg men avfukter. Sover man tryggt + varmere gulv.

• Liker
Daniel1825
  • Laddar…
D Daniel1825 skrev:
Yes, drog i lite skum i ventilerna utenfra, eneste problemet blir jo at avfukteren går litt ekstra da den trenger å avfukte bakken i det rommet også, men det er vel ikke hele verden at såpass liten del er utildekket.. Får kanskje ta det ovenfra senere når vi river i gulvet..

Ja jeg kanskje får kjøpe til en t-koppling og en meter slang!

Avfukteren styres fra din store del av grunnlaget der du har plast osv. Så den vil ikke gå noe ekstra. Eneste du har gjort/kommer til å gjøre er å dra inn en slange i et annet rom.

N Niklaspe skrev:
Avfukteren styres fra den store delen av grunnen der du har plast osv. Så den vil ikke kjøre noe ekstra. Det eneste du har gjort/kommer til å gjøre er å dra inn en slange i et annet rom.
Akkurat, det føles trygt å ha den der nede selv om det koster..

Skal fikse en til kobling og slange så skal jeg dra inn det der også, takk!

D Daniel1825 skrev:
Precis, det føles trygt å ha rackaren der nede selv om det koster..

Skal fikse en til kobling og slange så skal jeg dra inn det der også, takk!
søk på ventilasjonsrør på Biltema. De har 100mm rør i forskjellige typer som passer mot torrluftsslangen!

• Liker
Daniel1825
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.