Vårt hus er bygd med 20cm lettbetong-vegger som yttervegger.

Jeg skulle gjerne satt inn en dør i veggen der det sitter vinduer i dag. Hva må jeg tenke på for å gjøre dette?

• Innendørsbilde av stort vindu med utsikt over hus og trær, vurderes for omgjøring til dør, plassert over en radiator i lettbetong-vegg.
  • Vindu med bred vinduskarm i et rom med parkettgulv og elektrisk radiator under.
  • Utsikt fra inne i et rom med to store vinduer, hvor den ene skal erstattes med en dør. Viser hage og hus i bakgrunnen.
Bort med elementet, bort med vinduet.
Sag bort siporexen med et tigersagblad beregnet for lettbetong. Pass på for evt. armeringsjern og eventuelle elrør. Monter i ny dør.
Hulling nedover som i ditt tilfelle krever ingen avveksling eller lignende.

• Liker
LarsAgerstrand og 1 annen
  • Laddar…
Hva slags lettbetong er det. Blåbetong?

• Liker
LarsAgerstrand
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Hva slags lettbetong er det? Blåbetong?
Jeg vet ikke ennå. Har ikke fått tilgang og sjekket. Men det er veldig mulig.

Ville det være noe problem å sage/banke bort all betong under alle vinduer og erstatte med større vinduer som går hele veien ned til gulvet?

Jeg forutsetter at betongen over samt mellom alle vinduer må være igjen for bæringen.

L LarsAgerstrand skrev:
Ville det være noe problem å sage/banke bort all betong under alle vinduer og erstatte med større vinduer som går hele veien ned til gulvet?

Jeg forutsetter at betongen over samt mellom alle vinduer må være igjen for bæringen.
Nei det er ingen problemer. Du tenker riktig.

• Liker
LarsAgerstrand
  • Laddar…
K
Er det slik at man kan sette inn en dør ved eksisterende vindu og dermed slå ut området under vinduet (som er i lettbetong)? Ingen utvidelse av hullet, det blir samme størrelse som vinduet, dvs 90 cm.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.