10.544 lest ·
4 svar
11k lest
4 svar
Synspunkter på K-tegning med hensyn til avveksling av bærevegg
Legger ved konstruksjonsdokumentasjon angående avveksling av en bærende vegg mellom kjøkkenet og stuen i en selveierleilighet.
Derfor åpner jeg opp for deres synspunkter / meninger / forslag angående dette. Alt mellom himmel og jord er velkommen!
K101 viser plan- og sektions-tegning for eksisterende bygning.
K102 viser armering og dekke for eksisterende bygning.
K103 viser avveksling for hulltaking.
Derfor åpner jeg opp for deres synspunkter / meninger / forslag angående dette. Alt mellom himmel og jord er velkommen!
K101 viser plan- og sektions-tegning for eksisterende bygning.
K102 viser armering og dekke for eksisterende bygning.
K103 viser avveksling for hulltaking.
Beste svar
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Tegningsstempelet må fylles ut ordentlig. Akkurat nå er det ingen som er ansvarlig for tegningen. I "forskriftene" skal det også stå hvilke normer og standarder som er brukt samt hvilke egenvekter som er brukt i tillegg til betongdekke. Det ville også vært bra å gjøre en henvisning til originaltegningene som er brukt. Jeg synes også at det bør legges til en form for ekspander enten mellom søyletopp og vegg eller bjelke og vegg, for å styre knuten i sidelengs retning. Jeg mener også at de karakteristiske lastene skal vises under "basislasttilfeller" samt at man kombinerer disse under "lastkombinasjoner" i beregningen. Ser heller ikke noen utført bruksgrensekontroll.
Tegningsstempelet har jeg naturligvis med vilje visket ut. Visste ikke helt om det var riktig å vise det åpent. Naturligvis finnes alle opplysninger der utfylt. Men bra at du er oppmerksom og nøye. Me like! 
Hva gjelder det der andre ...
... jævlig bra innspill! Jeg får sjekke opp dette med konstruktøren faktisk! Du har betydelig mer kunnskap og erfaring i disse spørsmålene enn hva jeg har og derfor er det utrolig verdsatt at du tar deg tiden og legger frem dine synspunkter på det hele. I thank you so much my friend!
Det var nettopp denne sortens tilbakemelding som jeg ønsket da jeg skrev innlegget!
Hva gjelder det der andre ...
Det var nettopp denne sortens tilbakemelding som jeg ønsket da jeg skrev innlegget!
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Jeg antok nesten at den var sensurert
Det andre handlet for det meste om å være tydelig og gjøre det "sporbar" for eventuelle fremtidige interesser.
Så nå er det bare for deg å finne noen som utfører arbeidet

Så nå er det bare for deg å finne noen som utfører arbeidet
Klikk her for å svare