Hei, jeg skulle gjerne hatt synspunkt på denne takstolkonstruksjonen da jeg ikke kan beregne bæreevnen.
Mine takstoler ser ut omtrent slik i dag med forskjellen at overrammene er 50x150.
Jeg synes at en underramme på 45x145 burde holde, men kanskje blir overrammenes egenvekt for stor?
Bor i Stockholm og kommer til å legge panner.
Mine takstoler ser ut omtrent slik i dag med forskjellen at overrammene er 50x150.
Jeg synes at en underramme på 45x145 burde holde, men kanskje blir overrammenes egenvekt for stor?
Bor i Stockholm og kommer til å legge panner.
Nja litt rett kanskje.lier skrev:
De må være tilstrekkelig sterke! Dette påvises da gjennom konstruksjonsberegninger eller gjennom prøving.
Fein, det er ikke egenvekten av overrammene som er dimensjonerende. Den største påvirkningen har snø, vind og egenvekt av den totale konstruksjonen, dvs panel, isolasjon, papp, metall eller takstein.
"Fein, det er ikke egenvekten av overrommene som er dimensjonerende. Den største påvirkningen har snø, vind og egenvekt av den totale konstruksjonen, dvs panel, isolering, papp, plåt eller pannor."
Nei, det forstår jeg. Saken er den at takstolene på huset er bygget som på bildet med forskjell at overrommene er 15*150 og de har jo holdt i 40 år. Nå skal jeg ha åpent til mønet i den nye delen, derfor innertak og større dimensjon for å få plass med mer isolasjon som vil øke på vekten. Vet ikke om det spiller noen rolle om det er drag- eller trykkende krefter på underriggen. Vanskelig å forklare helt hva jeg mener når jeg ikke behersker fagspråket så bra, men min undran er jo om det kommer til å rekke med 45*145 som underrigg. Kommer også til å spikre på ytterligere en regel på hver side for å få et bjelkelignende utseende.
Nei, det forstår jeg. Saken er den at takstolene på huset er bygget som på bildet med forskjell at overrommene er 15*150 og de har jo holdt i 40 år. Nå skal jeg ha åpent til mønet i den nye delen, derfor innertak og større dimensjon for å få plass med mer isolasjon som vil øke på vekten. Vet ikke om det spiller noen rolle om det er drag- eller trykkende krefter på underriggen. Vanskelig å forklare helt hva jeg mener når jeg ikke behersker fagspråket så bra, men min undran er jo om det kommer til å rekke med 45*145 som underrigg. Kommer også til å spikre på ytterligere en regel på hver side for å få et bjelkelignende utseende.
Klikk her for å svare
