Jeg holder på med å tegne en bod som jeg skal bygge i løpet av sommeren. Må man ha syll under dørkarmen eller kan man "sette karmen direkte på bærbjelken slik at man får en lavere terskel eller blir veggen for "ranglete" da?

Du har ingen syll under terskelen. Fest syllen ordentlig på begge sider døren, bare.

Hmmm.

Jeg hadde tenkt å sette svillen på bjelkelaget og spikre/skru gulvet etterpå innenfor svillen. I denne beskrivelsen setter man svillen oppå gulvplankene.

Hva er fordeler og ulemper med de ulike fremgangsmåtene? Gjør jeg som jeg hadde tenkt får jeg nesten ingen terskel i det hele tatt.....

Det er enklere å bygge plattformmodellen, altså i henhold til byggeanvisningene. Ulempen er at du har et isolert bjelkelag som er følsomt for regn før du har fått det tett.

Jeg hadde ikke tenkt å isolere, men ha det som kaldt lager.

berg35 skrev:
Hmmm.

Jeg hadde tenkt å plassere svillen på bjelkelaget og spikre/skru gulvet etterpå innenfor svillen. I denne beskrivelsen plasserer man svillen oppå gulvbordene.

Hva er fordeler og ulemper med de forskjellige fremgangsmåtene? Gjør jeg som jeg hadde tenkt får jeg nesten ingen terskel i det hele tatt.....
Det er nok rett og slett enklere og billigere å plassere svillen på gulvet.
(Det er mer besværlig å gjøre motsatt og legge gulvet på svillen.)

Hvis man gjør som du hadde tenkt må du jo ordne opplegg for gulvet innenfor svillen = ekstra oppfôring.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.