Hei, bruker man/eller hva bruker man under innervegger som ligger mot betongplaten?

Jeg antar at man må beskytte også disse mot fukt fra platen, og lurer på om man også der bruker syllisolering eller bruker man noe annet på innervegger om ikke er bærende?

Takk på forhånd

Metallskena er en enkel og rask måte å sette opp nye innervegger på betonggulv (fungerer til både tre og metall stendere)

• Liker
Kardan79
  • Laddar…
J
Ja det skal man ha men det finnes billigere og enklere for innervegger typ denne pleier å finnes i 70, 95 og 120mm brede..
Som enkleste så kan man legge aldersbestandig plast..

• Rull med syllisolering Tecca T-Syll, 120 mm bredde, 50 m lengde på grå bakgrunn, brukes til innvendig veggisolering.
  • Liker
Knight og 1 annen
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja det skal man ha men det finnes billigere og enklere for innervegger typ denne pleier å finnes i 70, 95 og 120mm brede..
Som enkleste så kan man legge aldersbestandig plast..
Jeg tenker jo at den da også skal fungere som lydisolering, da jeg har lest at disse isoleringene tetter lyd, så hvordan er denne sammenlignet med Isover Vario f.eks? Jeg tenker at siden dette er et moment man gjør typ 1 gang, så finnes det ingen grunn til å spare noen kroner, hvis det gjør at helheten blir så mye bedre med lydisolerende mellomrom osv.

F fribygg skrev:
Plattskinne er en enkel og rask måte å sette opp nye innervegger på betonggulv (fungerer både til tre- og plåtregler)
Føles som det kunne transportere lyd bedre enn om man setter inn en type isolasjon eller?

Platene har isolasjon under så det blir tett

• Liker
Kardan79 og 1 annen
  • Laddar…
J
N Nygge72 skrev:
Jeg tenker jo at den da også skal fungere som lydisolering, da jeg har lest at disse isolasjonene tetter lyd, så hvordan er denne i forhold til Isover Vario f.eks.? Jeg tenker at når dette er et arbeid man gjør typ 1 gang, så er det ingen grunn til å spare noen kroner hvis det gjør at helheten blir så mye bedre med lydisolerende mellomrom osv.
Lyden vil du nok ikke merke hvis bare spikeren ligger tett mot betongen..

• Liker
Nygge72
  • Laddar…
Har man så mye fukt i betongen så er det nok store problemer med hele fundamentet.

J
K kan inte allt skrev:
Har man så mye fukt i betongen så er det nok store problemer med hele grunnmuren.
Hva mener du?

J Jansson69 skrev:
Hva mener du?
Har man så mye fukt i platen at man ikke kan feste innerveggens svill direkte mot betongen, så har nok ikke grunnleggingen blitt helt bra.

J
K kan inte allt skrev:
Har man så mye fukt i platen at man ikke kan feste innerveggs svillen direkte mot betongen så har nok ikke grunnleggelsen blitt riktig bra.
Men alle nybygde betongplater inneholder mye fukt og alt organisk materiale skal beskyttes ved kontakt med betong..

• Liker
grovspacklarn og 1 annen
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Men alle nybygde betongplater inneholder mye fukt og alt organisk material skal beskyttes ved kontakt med betong..
Tenkte ikke på det!
At man ikke lar betongplaten tørke ferdig før man setter opp innervegger og legger gulv.
Jeg bygger uten å være stresset entreprenør, så min plate fikk tørke i ro og mak.

J
K kan inte allt skrev:
Tänkte inte på det!
Att man inte lar betongplaten tørke ferdig før man setter opp innervegger og legger gulv.
Jeg bygger uten å være stresset entreprenør, så min plate fikk tørke i ro og mak.
Men selv om du tørker den ut så skal det være beskyttelse mellom tre og betong.

• Liker
mexitegel og 1 annen
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Men selv om du tørker ut den så skal det være beskyttelse mellom tre og betong..
Føles som en liten kostnad på lang sikt, for en sikrere konstruksjon

• Liker
Jansson69
  • Laddar…
Alle gjør selvfølgelig som de vil, er bare litt fundersom på om det virkelig trengs hvis man har en skikkelig bra grunnlegging med kapillærbrytende materiale, drenering, isolasjon og fremfor alt hvis man har radonmata.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.