Vi har to problemer på vår overetasje i vårt hus fra 20-tallet. I det ene soverommet oppe, så svaier gulvet veldig akkurat ved skorsteinen. I det andre soverommet, så svaier det ikke, men det er en kul ved skorsteinen og ganske mye høyere enn resten av gulvet. Hvordan bør man gjøre for å få litt orden på gulvene?
Du skriver ikke hva slags type gulv det er, men jeg antar at det er en form for gulvplank som ligger på bjelker? Slike ting er jo vanlig i 20-tallshus.
At det svikter kan da skyldes at det mangler en gulvbjelke nærmest skorsteinen (murstocken?).
Angående "bullen" kan det skyldes at en gulvbjelke ligger for høyt. Det er imidlertid vanskelig å vite uten mer informasjon (eller kanskje til og med et bilde).
OBS! Siden du utelot en del informasjon, gjetter jeg ganske vilt nå. Er det for eksempel et spångulv, kan "bullen" skyldes at fuktighet har trengt inn.
Uansett bør du ta opp gulvet på de utsatte stedene og undersøke og deretter utbedre årsaken til problemet.
At det svikter kan da skyldes at det mangler en gulvbjelke nærmest skorsteinen (murstocken?).
Angående "bullen" kan det skyldes at en gulvbjelke ligger for høyt. Det er imidlertid vanskelig å vite uten mer informasjon (eller kanskje til og med et bilde).
OBS! Siden du utelot en del informasjon, gjetter jeg ganske vilt nå. Er det for eksempel et spångulv, kan "bullen" skyldes at fuktighet har trengt inn.
Uansett bør du ta opp gulvet på de utsatte stedene og undersøke og deretter utbedre årsaken til problemet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 innlegg
Man kan jo lure på hva svajande betyr?
Sviktar det eller er det en bula?
Gynger det eller går det i bølger?
Protte
Sviktar det eller er det en bula?
Gynger det eller går det i bølger?
Protte
Ettersom spørsmålet gjaldt et gulv og ikke en flaggstang må man vel anta at det er "svikta" som menes? 
Innlegget manglet imidlertid en hel del informasjon og TS har ikke presisert seg enda, så det kanskje løste seg for ham/henne?
Innlegget manglet imidlertid en hel del informasjon og TS har ikke presisert seg enda, så det kanskje løste seg for ham/henne?
Ingenting som har løst seg ennå, og vi har ikke revet opp gulvene ennå, så info angående hva som er under kommer vel senere kan jeg tenke... Ja, gulvet svikter ved skorsteinen i det ene soverommet, men i det motsatte, på andre siden av skorsteinsmuren, så er gulvet stumt ved skorsteinen. Der er gulvet i stedet mye høyere ca 50 cm ut fra skorsteinen. Følelsen jeg får er at det er setninger i huset og at skorsteinsmuren har stått stille... Vanskelig for meg å gi mer info i og med at jeg ikke vet så mye ennå... Forstår om det er vanskelig for dere å gi tips også, men noen har kanskje vært med om noe lignende...
Klikk her for å svare