God kveld, har vært og sett på et nybygg og en lofts isolering/renovering. Har fått for meg at man brukte en tynnere isoleringsmatte som var belagt med et vindtett sjikt. Det var dette sjiktet som var svart og hadde lignende papp-egenskaper, dette la man ovenpå isolasjonen på loft og kott. Ifølge det jeg bare tror/trodde så beskyttet denne matten den underliggende isolasjonen mot for mye vind på kaldloftene og uønsket fukt. Bruker man ikke denne matten lenger? Når man bygger i dag kan man da ha åpen isolasjon mot kaldloftet? Har noen et navn på matten jeg surrer om så blir jeg glad. Mvh Hans
Har selv sett litt og funnet navnet "byggmatta", produktet har et papir på den ene siden for å hindre luft i bevegelse fra å trekke ut varmen fra isolasjonen (dog ikke svart). Prøver igjen å se om noen vet noe om dette, anbefales ikke dette generelt på kalde loft? mvh Hans
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 innlegg
På min loft ligger det isolasjon med brunt papir.
Da jeg spurte om løsullsisoleringen, sa de at man legger bare litt tykkere isolasjon for å "kompensere" for vindsperren.
Protte
Da jeg spurte om løsullsisoleringen, sa de at man legger bare litt tykkere isolasjon for å "kompensere" for vindsperren.
Protte
Hei og takk for svar, ja tydeligvis velger man andre "metoder" for å kompensere for tapet. Det er vel overflaten og hvor mye vind som kommer inn i det kalde rommet som spiller en rolle, kanskje en del av kompensasjonen ligger i "moderne" tette/tettere takkonstruksjoner. Mvh Hans O
Klikk her for å svare