hei,

Gulvet i stua sviktet. Har åpnet opp bjelkelaget, og der er det 70x195 cc50. Skal senere skru massivt eikegulv 20mm direkte på bjelkene.

Spennvidden er 450cm, 700cm lengde på rommet.

Hvis jeg skrur 1 stk 45x195 på hver side av de gamle bjelkene, holder det? Eller vil gulvet likevel svikte selv om det blir 160x195mm?

Noen med forslag til tiltak? :)

L
Fabrikat hus ?
Hva er det som svikter, bjelkelaget ?

L Liteavvarje skrev:
Fabrikat hus ?
Vad är det som sviktar , bjälklaget ?
40-tallshus.

Ja bjelkene svikter, det kan man nok si ja. Vil minimere risikoen for svikt/vibrasjoner når ungene løper rundt :) det brer seg og høres også i tilstøtende rom.

L
Har du kjeller og noen bærende vegger der, hadde like der det var noen mm mellom vegg og bjelkelag, klemte inn noen kiler, ble ganske stødig, alt avhenger av spennvidden

L Liteavvarje skrev:
Har du kjeller og noen bærende vegger der, hadde like der det var noen mm mellom vegg og bjelkelag, klemte inn noen kiler, ble ganske stødig, alt avhenger av spennvidden
Dessverre ingenting slik. Rommet under er like stort og vil forbli slik. Ellers kunne jeg bygget en vegg under, for å støtte opp.

L
Etter at jeg hadde kilt opp mot veggene sviktet gulvet litt likevel, hadde 45X210 (norskt mål).
Satte på en 45X195 på den ene siden, en masse vanlig trelim og ganske tett med grove skruer.
Et must er å klemme fast den nye biten, er å sette flere tvinger for å dra dem sammen.
Det som kan være viktig er også at hvis du bare legger den dit og skrur, så har du en liten nedheng på bjelkelaget, jeg spente opp med lekter ca 5 mm fra kjellergulvet før de ble festet.
Det ble ikke helt bra, men sluttet å knirke og gynge på en ufordelaktig måte, finnes nok litt igjen, men går å leve med og ingenting som vi merker direkte.

• Liker
Roland kniparedsvägen
  • Laddar…
Du må opp i en bjelkebredde på 140 mm pluss en skrulimt 22 mm sponplate oppå, for å få ned svikten på et bra nivå. Bredden kan du oppnå ved å skrulim to stk 35x195 på hver side av den gamle bjelken. Kun to stk 45x195 er ikke nok. Jeg forutsetter at de gamle bjelkene er av god tømmerkvalitet. De nye må være C24 eller bedre.

• Liker
spaxx
  • Laddar…
Krysskolva

Krysskolvning reduserer svikten noe, men ikke tilstrekkelig.

J justusandersson skrev:
Du må opp i en bjelkebredde på 140 mm pluss en skrulimt 22 mm sponplate oppå, for å få ned svikten på et bra nivå. Bredden kan du oppnå ved å skrulim 2 stk 35x195 på hver side av den gamle regelen. Kun 2 stk 45x195 er ikke nok. Jeg antar at de gamle bjelkene er av bra tømmerklasse. De nye må være C24 eller bedre.
Hvordan regner du? :)

Ja, de gamle bjelkene ser ut til å være i god kvalitet.

Hva om jeg skrur på 1 stk ekstra 45x195 på en av sidene da? Altså totalt 3 stk 45x195. De koster jo ikke mye. Jepp C24.

Det som bestemmer svikten, foruten virkes kvaliteten, er treghetsmomentet hos bjelkene. Dette er et rent geometrisk begrep som beregnes i henhold til formelen bxh^3/12. Det betyr at en liten økning i høyde gir større effekt enn en liten økning i bredde. Du trenger å komme opp i en samlet bredde på 190 mm for å slippe å legge på noe ekstra på høyden. Det er skruelim som gjelder for å få full samvirking mellom de involverte delene.

• Liker
spaxx
  • Laddar…
Takk Justus,
Jeg tar meg en tenkepause.

Eventuelt en 45x180 limträ på hver :) om jeg får en god pris på det.

Krysskolvning i kombinasjon med en skruvlimmad 22 mm gulvsponplate ville nok også fungere.

Se på priset på kerto-bjelker, ikke like pene som limtre, men billigere og med høyere holdfasthet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.