Hei!
Har nylig engasjert et firma som har klargjort et kjellerrom: utgraving, pukk, cellplast, armering, vannbåren gulvvarme og derpå 10 cm betong.
En uke etter at gulvet var ferdig, la vi merke til at det høres hult ut når man går på det. Når man går, vibrerer gulvet. Det er altså ikke helt stivt, noe vi hadde forventet.
Vi vurderer å kontakte en takstmann, men det er dyrt, og derfor tenkte jeg å høre her først.
Er gulvet feilaktig?
Det jeg vet om konstruksjonen er at betongen er håndblandet finbetong og at den ikke er vibrert. Pukken er heller ikke pakket.
Er det noen som har kunnskap om dette?
Har nylig engasjert et firma som har klargjort et kjellerrom: utgraving, pukk, cellplast, armering, vannbåren gulvvarme og derpå 10 cm betong.
En uke etter at gulvet var ferdig, la vi merke til at det høres hult ut når man går på det. Når man går, vibrerer gulvet. Det er altså ikke helt stivt, noe vi hadde forventet.
Vi vurderer å kontakte en takstmann, men det er dyrt, og derfor tenkte jeg å høre her først.
Er gulvet feilaktig?
Det jeg vet om konstruksjonen er at betongen er håndblandet finbetong og at den ikke er vibrert. Pukken er heller ikke pakket.
Er det noen som har kunnskap om dette?
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 610 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.610 innlegg
Ja!K kiao skrev:
Selvfølgelig skal ikke en betongplate vibrere, da er underlaget feil laget. For jeg antar at i betongen ligger armeringen og den vannbårne gulvvarmen innstøpt(?)
Man kan spekulere i om makadamen ligger så ujevnt at cellplastisoleringen ikke ligger tett mot underlaget og derfor kan cellplasten bevege seg når den belastes.
Få en takstmann dit, han vil trolig si: Gjør om, Gjør Riktig!
Ja i betongen finnes armering og gulvvarmen. Takk så mye for ditt svar!Mats-S skrev:
Ja!
Selvfølgelig skal ikke en betongplate vibrere, da er underlaget feil gjort. For jeg antar at i betongen ligger armeringen og den vannbårne gulvvarmen innstøpt(?)
Man kan spekulere i om pukk ligger så ujevnt at celleplastisoleringen ikke ligger tett mot underlaget og derfor kan celleplasten bevege seg når den belastes.
Ta dit en takstmann, han vil trolig si: Gjør om, Gjør Riktig!
Besiktigelsesmannen konstaterte at gulvet var ok. Ifølge loven må feilen stå i forhold til de krevde tiltakene. Han mente at gulvet hørtes hult og kanskje ikke var helt solid, men at det ikke var sviktende.N Nilc skrev:
Han mistenkte at det var tynnere enn 10 cm, men vi prøveboret og det var ca. 10 cm.
Dog ble det funnet andre feil i konstruksjonen, men ikke i gulvet.
Klikk her for å svare