Heisann
Skal lage en ny støttemur, siden den gamle har gjort sitt.

Jeg har tenkt å støpe T-blokker.

De største blokkene vil ha disse målene:
Høyde 2 400
Bredde 1 000
Fot 1 450 (hvorav 350 foran yttersiden)
Tykkelse 170

Jeg tror jeg har fått koll på det meste (inkludert den arbeidsmengden dette kommer til å bli (kanskje ikke))
Blokkene kommer til å veie noe over 1 600 kg :wow:

Jeg har tenkt å støpe på stedet, midtblokken først. Så fortsette med en blokk på hver side.
La armeringen gå igjennom støpeformen, slik at når jeg skal støpe neste del, har jeg armeringen å støpe fast i, samt bruke den eksisterende nylig støpte blokken som støpestopp til siden.

Men hvilken dimensjon trenger jeg på armeringsnettene? Holder det med 8 mm i diameter?

Hvor mye må jeg overlappe armeringen for at det skal holde?

Hvor mye må den bindes?

Holder det med et lag armering i midten?

I endene som ikke skal ha en ny blokk mot seg, hvor langt inn bør armeringen ligge fra overflaten?

Og hvor kan man få tak i armeringsnett til en fornuftig pris?
Den største kostnaden, bortsett fra sementen, ser ut til å bli armeringen (Sement... japp... Skal blande selv :confused:)

Veldig takknemlig for hjelp.
Graver'n kommer neste uke, så på tide å begynne å bestille hjem greiene.

Martin

Hei

Har du sjekket hva ekte L-støtter koster for meg høres det litt farlig ut å begi seg inn på dette. Hvor høyt går bakken opp på baksiden av støtten? Støttene du kjøper er laget og kontrollert for et visst jordtrykk. Skulle tro at armering og betongens kvalitet betyr ganske mye. Nå er jeg ingen ekspert på noen vis men støttene for meg føles ganske høye. Mvh Henke

• Liker
Wennerbo
  • Laddar…
Jeg er ingen ekspert heller, men jeg har forstått at armering ikke bør ligge grunnere enn 5 cm.
Spontant synes jeg det høres svakt ut med en armeringsmatte på 8 mm, men jeg kan dessverre ikke regne på det for deg.

• Liker
Wennerbo
  • Laddar…
Problemet er at en støttemur kjøpt koster minst det dobbelte og da kommer transport og montering i tillegg.
Dimensjonene har jeg fått fra 2 forskjellige støttemurprodusenter. Selvfølgelig har jeg lagt til litt for sikkerhetsskyld.

Ifølge armeringsprodusenten så selger de nett 8-10 mm til de som lager støttemurer.

Jordtrykket? På innsiden av muren vil jorden være flat og vil gå opp til ca 2 meter. Med andre ord vil muren gå et stykke over jordoverflaten. Foran foten vil det være jord over foten og minst en meter fremover før skråningen begynner.

Samt at hvert blokk vil bli armert sammen med blokken som står ved siden av. Samt at det vil bli spor på siden som gjør at hver blokk blir han og hun, noe som burde forhindre ytterligere glidning.

Kan også si at den gamle muren er støpt for hånd oppå en steinmur. Ganske sikker på at den mangler armering også. Den er knapt 15 cm tykk. Men så har den også sprukket.

Den begynte å sprekke under de kalde vintrene som kom etter hverandre. Gjerdet som er oppå består av jernrør som er inngjort. Så trolig har det gjort at det har blitt frostsprengninger.

Ok, jeg hadde dobbeltarmert med nettene overlapp to ruter najat så alt blir værende, dekkesjikt 3-5 cm betong.
Før tilbakefylling bør støtten ha stått en uke støpt. Ingen pakking av jorden, grus, stein som fylles der hadde jeg latt naturen ta sin gang fylt på ved behov. Men som sagt, jeg er ingen ekspert.

• Liker
Wennerbo
  • Laddar…
Kommer overlappe ca 400-450 mm.
Tror ikke jeg får plass med doble nett uten å øke tykkelsen på formen, for å legge to nett direkte mot hverandre må jo bli en svekkelse?? Nettene må vel ha en avstand mellom seg med sement.

Ja, de skal nok ligge et stykke fra hverandre. Hadde vært gøy å se noen bilder fra prosjektet senere.

• Liker
Wennerbo
  • Laddar…
Klart det kommer bilder. dog kan det ta noen måneder før det finnes noe å ta bilde av.

Fikk et råd fra en tidligere mursteinsprodusent. 12 mm Jern loddrett hele (altså ingen skjøt eller matte) og 8 mm jern vannrett alt sammen med en cc på 200 mm. Doble lag i bunnen samt på yttersiden halvveis opp.

Bare sette seg ned og begynne å regne sammen det hele da. Graveren kommer på mandag.

Interessant prosjekt!
Lykke til, og hold oss oppdatert med mange bilder! :)

• Liker
Wennerbo
  • Laddar…
Følger også mer spenning, ser fram til bilder! :)

• Liker
Wennerbo
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.