14.948 lest ·
28 svar
15k lest
28 svar
Stormene holder på å ta gjerdet mitt!
Er det meningen at man skal skru den ned i bakken? Ser ut til å være riktig ting for å tåle en storm!
Når vi hadde hund, hadde vi noe lignende som vi skrudde ned i bakken og festet hunden til hvis vi var hos bekjente med hage uten gjerde
Tenk hvilken interessant (les unik) vinterproblematikk vi har her nede i Skåne (kanskje i Halland også); stormer, regn som fryser til is og hvis det noen gang snør, føyker veiene igjen
Når vi hadde hund, hadde vi noe lignende som vi skrudde ned i bakken og festet hunden til hvis vi var hos bekjente med hage uten gjerde
Tenk hvilken interessant (les unik) vinterproblematikk vi har her nede i Skåne (kanskje i Halland også); stormer, regn som fryser til is og hvis det noen gang snør, føyker veiene igjen
Sist redigert:
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 463 innlegg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1.463 innlegg
Jeg har disse, visst er de spinklere men de holder absolutt. Jeg dro store spennbånd over et 6x4m partytelt som agerte som byggebrakke og festet i skruene. De sto imot over høst, vinter og sommer uten minste problem og de året var det noen skikkelige stormer og masse med snø. Ingen problemer med å få dem helt ned heller.Lexington skrev:
Tenk på om du ikke skal glese gjerdet ditt fremover. Da siler vinden på en annen måte og får mindre vindlast på gjerdet. En annen måte er å sette annenhver bord på baksiden. Da får du fortsatt et godt innsynsvern og betydelig mindre last på gjerdet.
Takk for alle tips!
Steg ett blir å til å begynne med stabilisere opp på høsten og deretter plukke ned til våren, rekker ikke dette blir det jernrør og rekker ikke det så blir det grave og støpe!
Endre design eller tynne ut planket er ikke et alternativ, men takk for tipsene uansett!
Steg ett blir å til å begynne med stabilisere opp på høsten og deretter plukke ned til våren, rekker ikke dette blir det jernrør og rekker ikke det så blir det grave og støpe!
Endre design eller tynne ut planket er ikke et alternativ, men takk for tipsene uansett!
Ettersom de svake punktene ser ut til å være fundamentene som ligger i leirmark, anbefaler jeg at du kjører og henter en haug med samkross. Deretter graver rundt de lealause stolpene, støtter dem opp med støtte når de er helt loddrette, fyller på med samkross rundt omkring og begynner deretter å banke ned samkrossen ordentlig. Bruk gjerne en slegge først, eller en stor stein for å komprimere det så godt det går. Deretter tar du en solid jernstang, snur den opp og ned så håndtaket peker nedover, og begynner å banke ned i samkrossen med stor kraft for å banke ned steiner som finnes lenger ned, slik at de i sin tur komprimerer samkrossen og leirmarken rundt omkring, inntil det ikke går å komprimere mer. Arbeidet med stangen gir deg mulighet til å tilføre ekstremt stor kraft på liten flate, noe som gjør at du kan komprimere noe enormt sammenlignet med om du bare hadde en stein å banke med for eksempel.
Når du har gjort dette vil du merke at du må fylle på mer samkross, siden den jo er blitt så komprimert at den har sunket. Deretter fortsetter du til det er fylt opp nesten til bakkenivå, på så nær som 1-2 cm.
Avslutt med å strø over jord og så gress når det er på tide.
Jeg lover deg at det kommer til å holde ordentlig godt. Blir det ikke tilstrekkelig allikevel, noe som ville overraske meg, så må du enten grave dypere for å anlegge et lengre fundament, alternativt sette støtte som jo ikke er så pent.
Folk undrer alltid på hvorfor fundamentene/stolpene mine er så stabile, og tror at jeg har gravd dem ned så dypt som bare det. Hemmeligheten ligger snarere i det gravearbeidet man utfører rundt fundamentene. For det er faktisk slik, at jo mer noe slakker, desto mer lealaust blir det med ytre påvirkning. Litt som en skrue som sitter løst. En slik trenger bare litt vibrasjoner for til slutt å skrus løs helt, mens om den hadde vært dratt litt i alle fall, slik at den ikke beveger seg med vibrasjonene, så hadde den blitt sittende fast.
God Jul!
Når du har gjort dette vil du merke at du må fylle på mer samkross, siden den jo er blitt så komprimert at den har sunket. Deretter fortsetter du til det er fylt opp nesten til bakkenivå, på så nær som 1-2 cm.
Avslutt med å strø over jord og så gress når det er på tide.
Jeg lover deg at det kommer til å holde ordentlig godt. Blir det ikke tilstrekkelig allikevel, noe som ville overraske meg, så må du enten grave dypere for å anlegge et lengre fundament, alternativt sette støtte som jo ikke er så pent.
Folk undrer alltid på hvorfor fundamentene/stolpene mine er så stabile, og tror at jeg har gravd dem ned så dypt som bare det. Hemmeligheten ligger snarere i det gravearbeidet man utfører rundt fundamentene. For det er faktisk slik, at jo mer noe slakker, desto mer lealaust blir det med ytre påvirkning. Litt som en skrue som sitter løst. En slik trenger bare litt vibrasjoner for til slutt å skrus løs helt, mens om den hadde vært dratt litt i alle fall, slik at den ikke beveger seg med vibrasjonene, så hadde den blitt sittende fast.
God Jul!
Flytt annenhver planke-lengde til den andre siden av stolpene.
Det blir vel egentlig det samme som å grave ut rundt stoppelen, armere og støpe på mer betong.Martin_B skrev:Ettersom de svake punktene ser ut til å være fundamentene som ligger i leirmark, så anbefaler jeg at du kjører og henter en haug med samkross. Deretter graver du rundt de slappe stolpene, støtter opp dem med støtte når de er helt loddrette, fyller på med samkross rundt og begynner deretter å banke ned samkrossen ordentlig. Bruk gjerne en slegge først, eller en stor stein for å komprimere det så godt det går. Så tar du et solid jernspett, snur det opp ned slik at håndtaket peker ned, og begynner å banke i samkrossen med stor kraft for å banke ned steinene som ligger dypere, slik at de i sin tur komprimerer samkrossen og leirmarken rundt, til det ikke går an å komprimere mer. Arbeidet med spettet gir deg mulighet til å tilføre ekstremt stor kraft på en liten flate, noe som gjør at du kan komprimere noe enormt sammenliknet med om du bare hadde en stein å banke med for eksempel.
Når du har gjort dette vil du merke at du må fylle på mer samkross, da den jo har blitt så komprimert at den har sunket. Deretter fortsetter du til det er fylt opp til nesten bakkenivå, med unntak av 1-2 cm.
Avslutt med å strø over jord og så gress når det er passende.
Jeg lover deg at det kommer til å holde skikkelig bra. Blir det ikke tilstrekkelig likevel, noe som ville overraske meg, må du enten grave dypere for å anlegge en lengre stople, alternativt sette støtte, noe som jo ikke er så fint.
Folk lurer alltid på hvorfor mine stoper/stolper er så stabile, og tror at jeg har gravd dem ned utrolig dypt. Hemmeligheten ligger heller i det markarbeidet man utfører rundt stolpene. For det er faktisk sånn, at jo mer noe slakker, desto mer slapt blir det med ytre påvirkning. Litt som en skrue som sitter løst. En slik trenger bare litt vibrasjoner for å til slutt skrus løs helt, mens hvis den hadde vært skrudd til litt uansett, så den ikke rører på seg med vibrasjonene, så hadde den blitt sittende.
God Jul!
Nissepisse skrev:
Nei, nettopp, så er det som sagt ikke et alternativ da byggetillatelsen på planket må endres pluss alt arbeidet med å endre, så det blir nok betydelig dyrere enn å støpe/bytte fundamenter.Martin_B skrev:
Huseier
· Västernorrland
· 2 541 innlegg
Tror du noen ville anmeldt deg fordi byggetillatelsen sier at plankene skal være på en side kun?
Nei, det gjør det ikke helt. Støper du på mer rundt plinten, så blir den riktig nok tyngre, men den tyngre plinten vil i sin tur slakke mot omkringliggende mark i sin tur allikevel, og vil vingle mer og mer for hver storm.Lexington skrev:
Gjør du som jeg har beskrevet, så har du i stedet komprimert også den omkringliggende marken, og sørget for at plinten sitter som fastlåst, så å si. Da kan den ikke vingle nevneverdig og vil sannsynligvis tåle stormene, forutsatt at plintene sitter tilstrekkelig dypt i forhold til plankens høyde. En tredjedel av plankens høyde synes jeg er tilstrekkelig bare man har gjort godt arbeid i marken.
Klikk her for å svare