Bygde for ca. 1,5 år siden et plank ifølge bildet, før satt et lavt gjerde (synes til høyre i bildet), så søylene har vært nedgravd en lengre tid, gjetter at de er 500 dype.
Har jo stormet/blåst kraftig her før, men tror at kombinasjonen veldig fuktig i jorden pluss storm har gjort at to av søylene sitter løst.
Vil nå ha hjelp med hvordan jeg til å begynne med på beste og peneste måte forsterker søylene som er innringet, øvrige sitter fortsatt fast, men det er kanskje bare et tidsspørsmål. De to nærmest kantene er jeg ikke så bekymret for da jeg har en skråstøtte til høyre og en plankebit til venstre.
Vil helst ikke ha noen skråstøtte som står inn på tomten, er eneste alternativet å grave ut og støpe på mer betong?
Andre pene løsninger?
du kan jo drive noe ned i jorden som gir et dypere feste. Har du leirjord kan det sikkert gå bra å banke ned et 50*3mm jernrør en drøy meter ned i bakken.
Lener de utover eller innover? Altså, tar vinden tak i gjerdet fra innsiden eller utsiden?
Gjetter at vinden har tatt tak på begge sider, det er mulig å vippe disse to stolpene noen cm til hver side, men det har begynt å gi seg og lene utover (dog ytterst lite), skal kjøpe noen spennbånd og feste opp den midterste stolpen i terrassen i kveld så man kan sove rolig over julen iallfall
Bra akuttplan! Med tanke på hvordan det blåser i natt så kan hva som helst skje om det begynner å gi seg... Et annet akuttiltak (til du rekker å fikse en bedre løsning) er å fjerne noen planker, så vindfanget minsker. Ikke gøy, men bedre enn at hele planket blåser av gårde.
Ville gjettet at det beste på sikt er å bytte ut plintene med 70 eller støpe egne dypere betongfundament. Tviler på at 50 cm er nok for den typen plank her nede, om planket ikke er i le selvfølgelig... Da vi satte opp et plank på et vindutsatt sted for noen år siden brukte vi 70-plinter, OG ankerfestet det i veggen, og satte tverrstøtter som fikk stå i 3 år...
Får jeg gjette så antar jeg at man mener at du kan slå ned et rør ved siden av dine plinter og feste disse på to steder slik at dine plinter rent belastningsmessig blir tilsvarende lengre. (Det fungerer jo dessverre ikke å bare feste røret i toppen av plinten ettersom den da fortsatt kan vippe en del.)
Jeg har hatt samme problem som deg med en lyktestolpe. Dvs den sto bra i mange år, men etter en ekstremt våt høst så ble bakken så fuktig at den mistet all bæreevne og stolpen bikket over. Så "fastnet" den i skrått leie da fuktigheten forsvant... (Man får ikke være lat som huseier... ). Men i Göteborg så er det jo bare å vente på neste våte høst, og da kunne jeg rette opp den og stive den med litt steinfylling i gropen nedstampet på den kranglete siden. Men dermed ikke sagt at det ville holde på et vindlastet gjerde. Der kreves det nok andre boller.
Bra kriseplan! Med tanke på hvordan det blåste i natt så kan hva som helst skje om det begynner å gi seg... Et annet nødalternativ (til du rekker å fikse en bedre løsning) er å fjerne noen planker, så vindfanget reduseres. Ikke gøy, men bedre enn at hele gjerdet blåser avgårde.
Vil tippe at det beste på sikt er å bytte ut søylene med 70 eller støpe egne dypere betongfundamenter. Tvivler på at 50 cm er nok for den typen av plank her nede, om gjerdet ikke er i le selvsagt... Når vi satte opp et gjerde på et vindutsatt sted for noen år siden brukte vi 70-søyler, OG forankret det i veggen, og satte tverravstivere som fikk stå i 3 år...
Bytte søylene blir litt kronglete da de står ut mot fortauet, så støpe nytt rundt blir nok beste alternativ da, men ellers får man vel løse det med graving.
Vurderer også å bygge noe som nedenfor inn på tomten, kle med armeringsnett og la noen klatreplante klatre, kan bli et fint vind- og skyggeskjerm på blåsende sommerdager.
Får jeg gjette så antar jeg at man mener at du kan slå ned et rør ved siden av dine plinner og feste disse på to steder slik at dine plinner rent belastningsmessig blir tilsvarende lengre. (Det fungerer jo dessverre ikke å bare feste røret i toppen på plinnen fordi den da fortsatt kan vippe en hel del.)
Typ sånn?
Jo, men det burde funke.
Min forhåpning er også at man kan rette opp planket nå og så at det setter seg igjen til våren når marken tørker opp.
Kjøpte to solide stropper og to stormskruer (46 cm) og strammet stolpene slik at de står rett igjen og så de ikke risikerer å falle utover, deretter satte jeg to støtter på innsiden så de ikke faller innover!
Ble stabilt som bare det, så nå kan det blåse så mye det vil!
Enkel og billig løsning som er lett å sette opp om høsten når stormene og regnet kommer, og lett å ta ned til våren!
Ser jo ikke så pent ut, men man er jo knapt ute i hagen på denne tiden av året!