Nei, men jeg kan lage en. En sliss ville funke, men de er erfaringsmessig vanskelige å produsere.

Metallskinne med utforming som antyder spor eller innsnitt, fremhevet på hvit bakgrunn.

• Liker
tobbbias og 1 annen
  • Laddar…
Hva er det for dimensjon på takbjelkene? Er det smale dimensjoner er det vanskelig å slisse inn plater. Man kunne også tenke motsatt i henhold til skissen, at man har doble takbjelker og stikker ut en regel, eller et flatjern som bærer pergolaen som man deretter bare "kler inn" med tre.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
Dype slisser er vanskelige å lage. Man må sage dem i båndsag og hugge ut det siste. Jeg synes at begge forslagene fra @bossespecial er verdt å vurdere. Det viktige er at pergolakonstruksjonen er med fra begynnelsen i planene. En god konstruksjon skal synes.

• Liker
bossespecial
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Nei, men jeg kan lage en. En slits ville funket, men de er erfart vanskelig å produsere.

[bilde]
Flott, liker dette. Et lokk oppå der ute mot fukt?

B bossespecial skrev:
Hva er dimensjonen på takbjelkene? Er det smale dimensjoner er det vanskelig å slisse inn plater. Man kunne også tenke motsatt i følge skissen, at man har doble takbjelker og stikker ut en regel, eller et flatstål som bærer pergolaen som man deretter bare "kler inn" med tre.
Vet ikke dimensjonene ennå, vi skal begynne detaljprosjektere snart så ville være proaktiv med denne delen :) Spennvidden er bare mellom 4 m til 4,87 m på denne huskroppen så bjelkene blir vel ganske nette.
Bygning med grønt tak og trepanel, trapp ned til hagen og delvis dekket gangvei; 3D-modell for arkitektonisk planlegging.

Doble takbjelker er ikke en dum idé. Det føles fornuftig, der har vi noe. Takk for gode innspill folkens! Det settes pris på. Da skal jeg bare komme opp med noe konstruktivt angående fuktsikringen til husfirmaet, Justus du var inne på plåt - et beslag der bjelken går gjennom fasaden langs med hele taket?

Byggtegning viser tak med synlige bjelker og vertikale linjer, muligens for takstøtte eller arkitektonisk design.

Ja, eller en plate for hver utstikkende pergolaregel.

Fikk respons fra hustilbyderen at de ville gjort akkurat sånn, men at de ikke vil påta seg dette som del av sin prosjektering siden det er en risikokonstruksjon. Litt lurt å gi seg ut på det bare med håndverkerne kan jeg føle?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.