Hei!
Vi skal bygge hus og har endelig nådd målet med noe vi virkelig liker med hjelp fra en arkitekt. Konseptet bygger delvis på flere pergolakonstruksjoner som skaper uterom, fungerer som solavskjerming og skjelett for grøntområder. Men - hvordan konstruerer vi dette best?
  • Del A: fritt hengende pergolatak, vår største utfordring. Visjonen er å unngå søyler og at taket konsolerer ut. Denne huskroppen er lavere, noe som muliggjør at bjelkene sitter i takutstikkhøyde. Hvordan løser vi dette? Husprodusenten er skeptisk til å la takstolene fortsette ut ubeskyttet og ønsker ikke trykkimprignert treverk inne i huset, noe som høres ut som rimelige innvendinger. Kraftige bjelkesko bak panelet? Stål? Hvilke ideer har vi?
  • Del B: utenfor stuen bæres en pergolagang av søyler. Her skal vi på sikt legge plast/glass oppå 45x45-ribber som værbeskyttelse. Hvordan fester man best inn mot fasaden?
  • Del C: Frittstående pergola, litt høyere. Samme prinsipp med glass/plast på ribber som heller, vannet renner ned på del A. Konstruksjonen føles rett frem, vanlig pergola.
Takknemlig for hjelp! Djevelen sitter i detaljene :)

Plantegning av hus med områder A, B, og C markert for pergolakonstruksjon, ved siden av et basseng. Detaljer om plassering og struktur.

Moderne hus med grønt tak og flere pergolakonstruksjoner. Uteområde med sitteplasser og pergolaer med klatreplanter, omgitt av trefasader.

Hvorfor tegner ikke arkitekten et fornuftig forslag?

Min arkitekt tegnet en rammestruktur langs huset, en robust langs sørsiden der jeg har et par seildukstak og glasstak samt en smalere mot nordsiden, begge forskjøvet langs huskroppen. Jeg har derimot ikke fylt opp dem med klatreplanter da jeg ikke synes det passer akkurat mitt hus. Men dyktige arkitekter har øye for estetikk!

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Arkitekten har tegnet et bra forslag synes jeg, men vi har ikke fått en detaljert teknisk løsning. Hun sa at hun tidligere har tegnet velfungerende løsninger med pergolatak som krager uten søyler, men husprodusenten vi diskuterer med ville for eksempel ikke la takstolen fortsette ut. I så fall må vi for vår egen del sette en regel i tilknytning til denne. Så, jeg er ute etter den tekniske løsningen.

Du har ikke noen seksjoner som man kan få kikke på der man kan se hvordan pergolataket forholder seg til eksempelvis takstolen?

• Liker
Singenjören89
  • Laddar…
Flate skurttak bør etter min mening integreres med takkonstruksjonen/bjelkelaget for å bli pent. Ellers gjenstår konsoller eller søyler.

• Liker
Singenjören89
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Har du noen seksjoner man kan ta en titt på hvor man kan se hvordan pergolataket forholder seg til eksempelvis takstolen?
Absolutt! Har forsøkt å tegne en samt forklaring. Har ingen konstruksjonstegninger enda, men utgikk fra en annen seksjon og tilpasset etter denne lavere huskroppen, du ser hvordan taket og pergolataket bør falle. Mangler gode tegninger for pergolaen for denne delen, men arkitektens tanke var at taket fortsetter i samme nivå fra den høyere delen så dette skal stemme.

Arkitekttegning som viser hvordan taket og pergolataket skal plasseres på en lavere huskropp. Skisser viser fasade og taknivåjusteringer.
Teknisk tegning av en husfasade med pergola, viser mål 1540 mm og 3125 mm. Taklinjen fortsetter fra høyere bygningsdel, vist i rød og blå.

J justusandersson skrev:
Flate skjermtak bør etter min mening integreres med takkonstruksjonen/bjelkelaget for å bli fint. Ellers gjenstår konsoller eller stolper.
Kan tenke meg det men har ikke sett bra eksempler, har du noe på strak arm? Hvordan løser man det fuktsikkert når det er et "åpent skjermtak" som pergolatak? Hustilbyderen er redd vi drar inn fukt og vil ikke ta ansvar for takstoler som fortsetter ut.

Alle entrétak til funkishus er løst på den måten. For ikke å snakke om alle balkonger. Platetekkinger (inkludert tekking av individuelle bjelkers overside) er en god måte å fuktsikre. Pergolatakets bjelker bør være forankret i takstolene men separate elementer. Jeg kan forstå husprodusentens bekymring.

• Liker
Sharky58 og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Alle inngangstak til funkishus er løst på den måten. For ikke å snakke om alle balkonger. Blikkenslagertak (inkludert dekning av enkeltbjelkers overside) er en god måte å fuktbeskytte på. Pergolatakets bjelker bør være forankret i takstolene men separate elementer. Jeg kan forstå bekymringen til hustilvirkeren.
Blikk høres interessant ut å utrede. Ville du vært bekymret også med den løsningen?

Begrenset plåtdekking fungerer veldig bra. Det har jeg selv brukt mye.

• Liker
Singenjören89
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Begrenset blikkdekke fungerer veldig bra. Det har jeg selv brukt mye.
Kjempebra, takk for innspillet! Skal foreslå for husfirmaet å kjøre blikkregistrering med kanskje 3 st hovedbjelker som forankres i takstolene og resten utenpåliggende med f.eks. bjelkesko.

Har noen eksempler på hvordan man kan feste en vanlig pergola i fasaden på annen måte enn med en liggende bjelke? Ble advart mot det siden det samles fukt der. Vurderte om man f.eks. kan forsterke med en bjelke bak panelet og feste inn bjelkene direkte i den gjennom fasaden.

Pergola festet i fasade ved bruk av forsterkende regel bak panelet, med direkte tilkobling av bjelkene gjennom fasaden.

J justusandersson skrev:
Alle entrétak til funkishus er løst på den måten. For ikke å snakke om alle balkonger. Platetekking (inkludert tekking av enkelte bjelkers overside) er en god måte å fuktsikre. Pergolatakets bjelker bør være forankret i takstolene, men separate elementer. Jeg kan forstå hustilprodusentens bekymring.
Apropos separate elementer - her kommer en mer gjennomarbeidet idé for de søylefrie pergolatakene. Min tanke er å sette enten en slisse eller doble spikplater på takstolen som går ut gjennom fasaden og fester inn i pergolaregelen, helst i overkant for å effektivt motvirke vridningen. Pergolaregelen sitter også på en hylle f.eks. 40 x 70 mm for den vertikale lasten. Fuktsikres med plate oppå, litt diffust hittil hvordan. Kan det være noe?

Diagram av pelarfritt pergolatak med detaljerte mål og strukturer, inkludert slits eller spikplater og vinkel for feste i pergolaregel.

CAD-tegning av en pergolakonstruksjon med detaljer om pelarfrie tak og festemetoder. Viser takstol, spikplater og støtte for vertikal last.

CAD-tegning som viser en detaljert konstruksjon av pelarfrie pergolatak, med markerte takstoler og spikplater for å hindre vridning.

Synlige spikerplater bør man unngå. Dessuten er de nok i korteste laget. En annen løsning, hvis konstruksjon tåler å vises frem, er to smalere bord som festes inn på hver side av takstolen (med ordentlig skjøtelengde) og som forenes med klosser på to punkter.

J justusandersson skrev:
Synlige spikerplater bør man unngå. Dessuten er de nok i korteste laget. En annen løsning, hvis konstruksjon tåler å vises frem, er to smalere planker som festes inn på hver side av takstolen (med ordentlig skjøtelengde) og som forenes med klosser på to punkter.
Hva tror du om et spor som freses inn midt i takkonstruksjonen ellers? Tenkte to plater på grunn av stabilitet, men det høres rimelig ut å unngå synlige spikerplater. Løsningen din høres superinteressant ut, men jeg forstår nok ikke helt, ser nesten en slags japansk tre-puslespill-håndverk for meg :) Har du noen referanse eller bilde?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.