S Stingray468 skrev:
Det kommer til å holde fint. Vi støpte et brønnlokk for 25 år siden med en diameter på ca meter og som jeg husker det la vi typ 4 rette og krysslagte armeringsjern i midten av kaken (7 cm tykt.) Holder fint ennå. Ristet inn våre navn og år... kanskje ligger noen hundre år, hvem vet.
Nettopp det er største årsaken til å støpe. Har lovet barna å få lage håndavtrykk. Og har jeg nå lagt flere dagers jobb og skal frakte lokket 25 mil for å få det på plass, vil jeg ikke at det ligger på bunnen på minst 100 år:rofl:

mexitegel mexitegel skrev:
Armeringen bør ligge i den nedre halvparten av høyden, fordi det er der betongen blir utsatt for strekkbelastning når lokket løftes. I midten gjør den ingen nytte med mindre det er sprekkarmering - så underkant armering typ 25 mm fra bunnen av formen burde bli bra.
Riktig så ille er det ikke med armeringen i midten. Det som skjer er at strekksonen flyttes til midten og trykksonen blir 35 mm.

En ting du skal tenke på er å legge jernene som er langs kortsiden nederst, og de som er langs langsiden øverst. Avslutt jernene 50 mm fra betongkanten.

W witten skrev:
Så ille er det ikke med armeringen i midten. Det som skjer er at strekksonen flyttes til midten og trykksonen blir 35 mm.

En ting du må tenke på er å legge jernene som er langs kortsiden nederst og de som er langs langsiden øverst. Avslutt jernene 50 mm fra betongkanten.
Jeg begynner mer og mer å innse at jeg burde holde meg til mitt yrke som elektriker. Elektrisk gjerde hadde vært en bra løsning :rofl:

V Värmlandsmicke skrev:
Jeg begynner mer og mer å innse at jeg burde holde meg til mitt yrke som elektriker. El-gjerde hadde vært en god løsning :rofl:
Jo, men levetiden avhenger av at armeringen ikke ligger for grunt noen steder.

Det er vel bra at det finnes elektrikere også, så vi har lys og bobler i boblebadet

W witten skrev:
Jo men livslengden avhenger av at armeringen ikke ligger for grunt noen steder.

Det er vel bra at det finnes elektrikere også, slik at vi har lys og bobler i boblebadet
Det er akkurat der jeg står nå. Med for grunn armering. Ellers er det godt armert som faen. Holder det lenger om jeg galvaniserer nettet? Skal sjekke pris i morgen. Ellers må jeg tenke om hele konseptet.
-"Gjør om er ikke å gjøre...":sweat:

Legg et lag armering dia 8mm sentrisk i lokket i begge retninger, det vil garantert holde, og du slipper den større risikoen for at armeringen ruster om 20 år.

Ingenjören Ingenjören skrev:
Legg et lag armering dia 8mm sentrisk i lokket i begge retningene, det vil garantert holde og du unngår den større risikoen for at armeringen ruster om 20 år.
Det heller mer og mer mot at det er løsningen dessverre...

W witten skrev:
Riktig så ille er det ikke med armeringen i midten. Det som skjer er at dragsonen flyttes til midten og trykksonen blir 35 mm.

En ting du skal tenke på er å legge jernene som er langs kortsiden underst og de som er langs langside øverst. Avslutt jernene 50 mm fra betongkanten.
Høres merkelig ut, de største bevegelsene burde rimeligvis være nærmest overflaten øverst/underst.

Holdfastheten (for strekkspenninger i underkant) blir bedre med armeringen lengst ned men fysikalsk fungerer det likt med armeringen i midten, det blir bare en mindre trykksone og indre arm og dermed lavere holdfasthet men i dette tilfellet med små spennvidder og momenter vil det være mer enn tilstrekkelig.

Ingenjören Ingenjören skrev:
Holdfastheten (for strekkspenninger i underkant) blir bedre med armeringen nederst men fysisk fungerer det likt med armeringen i midten, det blir bare en mindre trykkson og indre arm og dermed lavere holdfasthet men i dette tilfellet med små spennvidder og moment vil det være mer enn tilstrekkelig.
Jeg er redd for at lokket ikke vil ligge plant med underlaget. Egentlig ønsket jeg å støpe på stedet, men brønnen ligger elendig til.
Spennvidde på 700mm er ingenting, men ligger lokket på tre hjørner vet man ikke helt hvor belastningen blir..?

mexitegel mexitegel skrev:
Høres merkelig ut, største bevegelsene bør vel rimeligvis være nærmest overflaten øverst/nederst.
Det som er under armeringen kaller man oppsprukket sone og den er, teoretisk sett, statisk overflødig.

• Liker
Ingenjören
  • Laddar…
W witten skrev:
Det som er under armeringen kaller man oppsprukket sone og den er, teoretisk sett, statisk uvirksom.
Det høres rimelig ut.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.