9.243 lest ·
26 svar
9k lest
26 svar
Støpe lokk til drikkevannsbrønn
Hei! Jeg har satt i gang med å støpe et lokk til min vannbrønn. Hullet er rektangulært og 1400x700 mm. Det bør veie litt så jeg syntes betong var mer passende enn f.eks. durkplate eller aluminium.
Jeg har laget formen 70 mm dyp og lokket vil ha 30 mm overlapp på sidene og ha hengsler. Lokket kommer til å veie ca 150 kg så jeg har laget et armeringsnett i to nivåer for å sikre at det holder.
Men: Armeringen ligger bare maks 14 mm inn i betongen og jeg leser nå at den bør ligge minst 20 mm inn. Vil dette bli et problem? Og hvordan løser jeg det i så fall uten å tenke om helt?
Takknemlig for alle svar!
Mvh Glad håndverker innen "feil" sjanger
Jeg har laget formen 70 mm dyp og lokket vil ha 30 mm overlapp på sidene og ha hengsler. Lokket kommer til å veie ca 150 kg så jeg har laget et armeringsnett i to nivåer for å sikre at det holder.
Men: Armeringen ligger bare maks 14 mm inn i betongen og jeg leser nå at den bør ligge minst 20 mm inn. Vil dette bli et problem? Og hvordan løser jeg det i så fall uten å tenke om helt?
Takknemlig for alle svar!
Mvh Glad håndverker innen "feil" sjanger
Armeringen bør ligge i den nedre halvdelen av høyden fordi det er der betongen utsettes for strekkbelastning når lokket løftes. I midten gjør den ingen nytte mer enn om det er sprikarmering - så underkant armering typ 25 mm fra bunnen på formen burde bli bra.
Ettersom jeg "bare" er elektriker og ikke har en anelse om dette så tenkte jeg ta i litt ekstra. Men det skulle jeg altså ikke gjort?mexitegel skrev:
To lag er ikke feil på noen måte, bare de ikke havner for grunt siden de da ikke beskyttes av betongen og begynner å ruste og blir da større, noe som får betongen til å sprekke.
Det er i grunnen ganske enkelt;
Betong er veldig bra på å ta opp trykklaster, men helt verdiløst på strekk påkjenninger, da sprekker det. Nettopp derfor tilfører en armering i midten ingenting til holdfastheten fordi det der er i prinsippet 0 laster. Derimot fungerer det bra for et armeringsnett hvis formål er å forhindre sprekkdannelse.
Med en øvre og en nedre armering får du et kumlokk som tåler laster på begge "kanter".
Det er i grunnen ganske enkelt;
Betong er veldig bra på å ta opp trykklaster, men helt verdiløst på strekk påkjenninger, da sprekker det. Nettopp derfor tilfører en armering i midten ingenting til holdfastheten fordi det der er i prinsippet 0 laster. Derimot fungerer det bra for et armeringsnett hvis formål er å forhindre sprekkdannelse.
Med en øvre og en nedre armering får du et kumlokk som tåler laster på begge "kanter".
Takk for et godt svar. Det stemmer med min teori.
Jeg har tenkt å vippse over lokket så derfor trenger jeg to lag med armering. To lag på 25mm inn vil ligge nesten tett mot hverandre om lokket er 70 tykt. Tror du man kan forsinke armeringen?
Jeg har tenkt å vippse over lokket så derfor trenger jeg to lag med armering. To lag på 25mm inn vil ligge nesten tett mot hverandre om lokket er 70 tykt. Tror du man kan forsinke armeringen?
Har vanskelig for å tro at du ikke skulle klare deg med et lag. Det finnes også anbefalinger om minste avstand mellom lagene. Vil du nørde deg ned i dette er denne publikasjonen bra: https://www.begroup.se/fileadmin/us...roschyrer/BE_Armeringshandboken_2017_webb.pdf
Selve knuten i hengslene sitter allerede fra før. Jeg har boret inn rundstaver i tre fra siden i formen som jeg skal bore ut og plugge fast skrueøyne på hver side av "knutene". Så bolt igjennom. Problemet er nå at jeg trenger begge lagene armering for å få det både over og under skrueøynene. Da er ikke høyden på lokket nok.S Stolsben skrev:
Tapt 2020. 
Som jeg svarte i et annet innlegg vil jeg ha armering både over og under boltene/skruene som blir hengslene. Og nå når jeg har laget nettet i to rader VIL jeg ikke gjøre om..mexitegel skrev:
Men bra svar. Takk så mye!
Det kommer holde fint. Vi støpte et brønnlokk for 25 år siden med en diameter på ca meteren og som jeg husker det la vi typ 4 rette og krysslagte armeringsjern i midten av kaken (7 cm tykt.) Holder fint ennå. Ristet inn våre navn og år... kanskje ligger noen hundre år, hvem vet.V Värmlandsmicke skrev: