Hei,
Jeg har konstruert en trapp av leca-blokker (se bilde), og skal nå støpe betongtrinn til denne.
Lengden på trinnet blir 1m, med en bredde på 30cm og jeg hadde tenkt meg en tykkelse på 4,5cm (form oppbygd av lekter 4,5cm).
Jeg hadde tenkt å armere med 3 armeringsjern (8mm) i lengden, med jevne mellomrom.
Jeg hadde tenkt å bruke vanlig grovbetong, og lurer på om denne konstruksjonen holder?
Trappetrinnet hviler på lecablokk med en bredde på 20cm i hver ende. Den frie flaten blir da 60cm.
Trappkonstruksjon laget av lecablokker i solskinn, med gradvis stigende trinn mot en vegg, bygger opp til et fremtidig prosjekt med betongtrinn.
Takk for svar.
Alternativt hadde jeg tenkt å bruke trykkimpregnert treverk 45x145mm, som jeg skrur fast i lecablokkene.

Hilsen
Knallen

Mye formsnekring blir det om du skal støpe, hopp over det. Puss opp utsiden og jevn ut Lecaen. Sen trinn av trykkimpregnert. min 45 tykke, bredde får du se hva det kan bli for å dekke.

• Liker
Filip47
  • Laddar…
Jeg vet ikke sikkert, men 45mm betong føles tynt på 1m.

B
Tror 45mm holder, men jeg hadde laget den tykkere (typ 70mm for å ha margin). Jeg har i alle fall en benk som står utendørs med 45mm som har holdt i mange år.

Det kan bli større påkjenning på en trapp, min benk står jo ubelastet mest.

Armeringen skal jo ligge et antall cm ned for å beskytte mot rustangrep. Det blir vanskeligere å få til om man bare har 45mm å spille på.

Tenk på at glatt betong blir veldig glatt om vinteren.

Hei, og takk for svar!

Kommer til å støpe med kun en og samme støpeform, så det tar litt tid. Regner med å støpe et trinn annenhver dag. Midlertidige planker i mellomtiden.

Tror dere at det holder om jeg øker tykkelsen fra 4,5 til 6 cm (6 x 30 x 100cm) og bruker armeringsjern med dimensjonen 10mm i stedet for 8mm. Jeg tenkte også å bruke betong med høyere styrke C32/40 i stedet for C20/25.

Ville nok sett bedre ut med støpte trinn enn alternativet med trykkimpregnert, siden huset er et pusset hus.

Takknemlig for kommentarer, Hilsen //Knallen

Blir nok bedre med 6 cm og da legges jernene ca 2 - 2,5 cm fra bunnen, det er nedbøyningen som skal hindres. Så det med rappet hus så er jeg enig om utseendet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.