S sblixten skrev:
Du mener at man ikke bør male innringede områder nedenfor, men i stedet lage flere slike merker?
[bilde]
Jo man gjør det pent, slip og rund kanten og mal det som synes men det av sagde skal være rent.

Tenk på en laftet høylader på en åker ubehandlet tre og det holder i flere hundre år. Men la kratt og gress komme i kontakt med tømmeret så det ikke kan tørke mellom hvert regn så råtner det opp på noen år.

Stavkirker i Sverige og i Norge har stått i 1000 år ubehandlet tre!
Mal dem med moderne maling så råtner de opp på noen tiår.

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Jeg deler ikke den oppfatningen, jeg tror at rene (eller linoljede) treoverflater holder bedre enn stolper rundt om malt med Beckers vindusmaling.

Vannfortynnbar alkyd som det vel er snakk om i dette tilfellet er neppe det beste om man skal male en stolpe på alle sider.
Ikke jeg heller.

Umalt tre holder som oftest bedre enn malt tre. Se eldre hus, gjerder, setervoller osv.

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
De trehusene som fortsatt lever har vært godt tatt vare på, hatt lange takutspring og godt valgt virke, og jeg vil påstå at de er overflatebehandlet med tjære eller annet.
Jeg er enig i at ubehandlet virke mange ganger holder bedre enn behandlet.
I det gitte tilfellet bør det slipes av frynser og oljes/grunnes med "riktig" metode.
Hvis man ser på hvordan man bygger trebåter, finnes det mye informasjon om hvordan trekonstruksjoner skal bygges opp.
Der tre ligger mot tre bør det råteskyddsbehandles og legges en stabilere masse som hindrer vann fra å komme inn i sprekken. Jeg bygger med god passform, råteskyddsbehandler og legger tjærepapp imellom så tre aldri når tre.
/W

• Liker
DavidFolkesson og 1 annen
  • Laddar…
Jeg føler at det blir mye "epler og pærer" i spørsmålet om å male eller ikke i nedre del av stolpen.
Jeg kan ta feil, men min erfaring er at hvis man maler enden i dette spesifikke tilfellet, kontra å la det være som det er, så vil den holde lenger malt/fuktsikret.
Å la noen små punkter nederst hvor fukt kan suges opp vil ikke være en god løsning.

S sblixten skrev:
Jeg føler at det blir mye "epler og pærer" i spørsmålet om å male eller ikke i nedre del av stolpen.
Jeg kan ta feil, men min erfaring er at hvis man maler enden i dette spesifikke tilfellet, kontra lar det være som det er, så vil den holde lenger malt/fuktbeskyttet.
Å la noen små punkter nederst hvor fuktighet kan suges opp vil ikke være en god løsning.
Male kan bety mange ting.
Kan vi si råtebeskytte med passende middel?
Deretter sikre med riktig behandling at ikke organismer kan trives og at ikke fuktigheten blir sperret inne.
Råtebeskytte kan man gjøre på mange måter, blant annet med det beskyttelse som nå er satt der.
"Sikre riktig behandling" kan også gjøres på mange måter.
Å male med plastmaling ligger i den andre enden av skalaen, mens å gjøre ingenting ligger på midten av skalaen, hva som mer nøyaktig skal gjøres vil jeg ikke gå inn på, for der er jeg enig i at "epler og pærer" trives blant oss profesjonelle meningsytere.
/W

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Nå når vi uansett har glidd inn på maling.

jeg kommer til å bygge opp rekkverket mitt i henhold til bildet nedenfor. Spilene er som sagt malt rundt om, men hvordan ville dere gjort det med underliggerne?

Vindusmaling rundt om eller nøye meg med grunning på baksiden som vender mot spilene?

Mine spiler kommer til å ligge tett inntil hverandre oppe og nede om det har betydning.

• Diagram av et rekkverk med øverligger, rekkesribbe fra gaveldekor og underligger med dryppnese, som viser konstruksjonen av et rekkverk.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Male kan innebære mange ting.
Kan vi si råtebeskytte med egnet middel?
Deretter sikre at med riktig behandling at ikke organismer kan trives og at ikke fuktigheten stenges inne.
Råtebeskytte kan man gjøre på mange måter, blant annet med den beskyttelsen som nå er satt der.
"Sikre riktig behandling" kan også gjøres på mange måter.
Å male med plastmaling ligger i den andre enden av skalaen, mens å gjøre ingenting ligger på midten av skalaen, hva som mer nøyaktig skal gjøres vil jeg ikke gå inn på, for der er jeg enig om at "epler og pærer" trives blant oss proffsynsere.
/W
Jeg motsier meg ikke noe i dine to innlegg i "malingsdebatten".
Jeg er enig med deg.
Derimot blir det rart når noen skriver om trykkluft og nyimpregnert treverk når det handler om ubehandlet treverk. Likeledes tømrede hytter som ble gjort for 200 år siden og fortsatt er fine.
Kanskje jeg som er treg, men jeg har vanskelig for å se koblingen til TS case.
Eller er jeg bare gretten foran mitt eget forestående maleprosjekt om 80 kg maling 😉

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
A Amrich skrev:
Vindusmaling rundt eller nøye meg med grunnfarge på baksiden som havner mot spjelene?
Om du mener vannbasert alkydmaling lik den du allerede har brukt tror jeg det er bra å male så lite som mulig av treet med den.

Mal med linolje/linoljemaling istedenfor.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
A Amrich skrev:
Nå når vi uansett har glidd inn på maling.

Jeg kommer til å bygge opp mitt rekkverk i henhold til bildet nedenfor. Spilene er som sagt malt rundt, men hvordan ville dere gjort med underliggerne?

Vindusmaling rundt om eller nøye meg med grunning på baksiden som havner mot spilene?

Mine spiler kommer til å ligge tett inntil hverandre oppe og nede om det er av betydning.
Du skriver ikke om det er trykkimpregnert trevirke eller ei.
Uansett, om trevirke skal males rundt i utendørsmiljø, så skal det være oljemaling som jeg tror er forbudt å produsere innen EU.
Nordsjö har en oljemaling tror jeg og linoljemaling har unntak, så det fungerer også, men les innholdsfortegnelsen for å sikre.

S sblixten skrev:
så skal det være oljemaling, noe jeg tror er forbudt å produsere innen EU
Visst finnes det ekte maling å kjøpe i Sverige!
https://ottossonfarg.com/

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.