Jeg bygger tak over terrassen min. Taket bæres av fire stolper i forkant. Stolpene består av limtre 115x115mm og de hviler hovedsakelig direkte på søylene (med takpapp imellom), men er også utskåret slik at de får støtte av den fremre bjelken som også hviler på søylen.
Stolpene er malt med Beckers vindusmaling plus som ifølge produsenten skal være bra for slikt som skal males på alle sider. Endene er også grunnoljet.
Jeg trodde at takutstikket skulle beskytte stolpene godt mot regn, men har nå oppdaget at det ikke er tilfelle, og at de blir våte ved nesten hvert regnskyll.
Jeg er nå bekymret for at mine stolper vil råtne og at jeg skulle ha valgt trykkimpregnerte stolper i stedet... Har lagt mye arbeid og penger i dette nå, men er redd for at jeg har gjort en stor feil.
Det er risiko for fuktskader, ja. Det er bra at du har lagt tjærepapp mellom i alle fall. Limtresøylen er i gran så oljing hjelper ikke så mye. Gran har lukkede celler og trekker ikke til seg olje. Den ligger på overflaten og beskytter. Det gjelder altså at du følger opp i overgangen mellom søylen og bjelkelaget.
Har selv bygget likt, men med trykkimpregnerte limtresøyler som er malt.
Ingenting har evig liv.....bygg videre og vedlikehold etter hvert bare. Om 15-20 år når det er veldig råttent så er det kanskje noen andre som må ta tak i det uansett.........
Det er ikke bra med en tynn spalte mellom to tredeler! Som gjort for vann å trenge inn med hjelp av kappillærvirkning og bli værende. Det er bedre å ha en spalte på noen mm og bruke distansebrikker til å stille stolper på, da kan endetre tørke raskt etter et regn.
Det viktige med vanlig limtre (gran) utendørs er at det får sjanse til å tørke opp og at det ikke blir stående vann etter en regnskur. Regn tåler det hvis det er malt, men ikke stående vann. Risikoen for deg er jo den stående skjøten mellom bjelkelag og stolpe. Der finner vannet veien inn og har vanskelig for å tørke ut.
Vurder om det ikke er verdt å gjøre om med impregnerte stolper. Impregnert limtre ser ut til å ikke være helt uvanlig nordover i Sverige. Her i sørlige Sverige høres det nesten umulig å få tak i når jeg kjøpte Martinsson og Moelven (grossister) kan levere til handelen.
Det er jo stolpens endeved som er det svake punktet, og der er det jo vanskelig å vedlikeholde etter hvert siden den ligger mot plint og bjelke.
Ikke så gøy å måtte gjøre om, men jeg gjør det heller nå før rekkverket skrus i stolpene...
Det avgjørende spørsmålet er hvor mye bedre en trykkimpregnert stolpe er sammenlignet med den nåværende løsningen. Hvor mange år øker levetiden med? Vanskelig å svare på kanskje, men er det marginalt eller markant?
Hvis jeg gjør om med trykkimpregnerte stolper, skal jeg da gjøre noen endringer ellers, eller kjøre på samme måte?
Men hva snakker man om for tidsrammer? Man har bygd med vanlig trevirke i alle tider før på både gode og dårlige måter. Det er jo ikke så det råtner seg ubrukelig på et år direkte.......
Men hva snakker man om for tidsrammer? Man har bygget med vanlig trelast i alle tider før, på både gode og dårlige måter. Det er jo ikke sånn at det råtner ubrukelig på et år direkte.......
Det er jo nettopp tidsrammene jeg spør etter, dvs. hvor mange år ekstra jeg får med en impregnert stolpe. Er det marginalt er det vel ingen vits i å gjøre om. Men jeg mistenker at det kan være mer enn marginalt i dette tilfellet?
Det er ingen god følelse å bygge noe og vite at man har gjort en feil som vil gjøre at man "snart" trenger å gjøre det om.
Å måtte bytte stolpene om 5-7 år når rekkverket sitter der føles ikke så fristende.
Tenk på om det ikke er verdt å gjøre om med trykkede stolper. Trykket limtre virker ikke å være helt uvanlig nordover i Sverige. Her i sørlige Sverige er det nesten umulig å få tak på når jeg kjøpte Martinsson og Moelven (grossister) kan levere til handelen.
[bilde]
Jeg ringte min lokale byggevarehandel og de hadde trykkede limtrestolper 115x115 på lager og jeg fikk en bra pris så jeg slo til! Forhåpentligvis gir det meg noen flere bekymringsfrie år med terrassen.
Nå trenger jeg råd for malingen. Gjelder regelen om å vente ett år med å male trykkimpregnert trevirke også limtre?
Skal jeg male hele stolpen inkl. endetre?
Fargetype?
Takk til alle øvrige i tråden som hjalp meg med å komme fram til en beslutning. Trist å måtte gjøre om men det føles bra i sjelen.
Jeg får se om jeg bruker meg av samme konstruksjon/festing eller kombinerer de trykkede stolpene med en form for justeringsbrikke eller lignende.
Noen stolpefot som ble lenket til ovenfor tror jeg ikke passer eller står stabilt da fundamentene er litt ujevne på toppen.
Jeg har grunnet med indstriprimer, typ Caparols Unigrund eller Biltemas snickerigrunn. Denne biter seg fast i treverket ordentlig. Det har holdt i 25 år på de eldste trykkimpregnerte snickeriene jeg har malt. Sikkert sterkere impregnering den gangen, men prinsippet er det samme. Hva du maler på grunnen spiller mindre rolle. Velg samme fargetype som til huset.
De trykkimpregnerte limtrestolpene er allerede uttørket og burde kunne males direkte. Tørk av dem med et løsningsmiddel, typ whitesprit eller T-sprit først. Det kan være "fete" rester på dem.
Jeg har grunnet med indstriprimer, typ Caparols Unigrund eller Biltemas snickerigrund. Denne biter seg godt fast i materialet. Det har holdt i 25 år på de eldste trykte snekkeriene jeg har malt. Sikkert sterkere impregnering på den tiden, men prinsippet er det samme. Hva du maler på grunnen spiller mindre rolle. Velg samme fargetype som til huset.
De trykte limtrestolpene er allerede uttørkede og burde gå å male direkte. Tørk av dem med et løsemiddel, typisk white spirit eller T-sprit først. Det kan finnes "fete" rester på dem.
Okei, jeg har en del "Beckers Primex Trägrund" igjen, men jeg kanskje kjøper en bedre grunnmaling.
Anbefaler du at jeg maler alle sider inkl. endetre på limtrestolpene der vann kan bli stående eller er det noen del som gjør seg best uten maling?