Hei!
Tenker på et verandarekkverk (av en tradisjonell modell)
Lengden på et av rekkverkene er ca 4m. (fører til 3 stolper?) (planlegger 3 rekkverk med lignende utforming)
eks.
Altan med trestolper og kryss-design på tre rekkverk, festet til husveggen, sett fra utsiden.

Funderinger:
1) Innfesting av stolper til verandaen.
Siden underlaget er av metall, takpapp og isolasjon er det 300mm til tre / betong.
Dette gjør det utfordrende å feste stolpene til "gulvet".
Har ikke besluttet om dette rekkverket skal gå i vinkel, eller om det bare skal bli en lengde (som påvirker innfestingen under). Den ene siden av rekkverket vil festes i veggen. (Ønsker stolpen så nær "gulvet" som mulig)
Hvilke alternativer har jeg?

2) Balksko for rekkverk.
Noen av rekkverkene står vinterstid på et ganske utsatt sted. Lurer på om det finnes balksko som gjør det "enkelt" å løfte vekk rekkverket om vinteren. (også lettere å eventuelt måke snø ...)
Hvilke balksko burde jeg velge, slik at de ikke ruster? - (Vet ikke akkurat nå hvilken størrelse som ville passe)
Vil det oppstå galvaniske strømmer hvis stolpen er impregnert? (trykkimpregnert inneholder en del metaller)

3) Stolpebelysning
Vurderer å sette stolper også på de sidene av verandaen hvor det ikke er noe rekkverk. Men leter etter en hyggelig LED-belysning øverst. Noen forslag?

4) Stolper til veranda rekkverket
Hvilke stolper holder lengst? Bør man velge en massiv stolpe (og bore hull for elektrisk ledning)?

5) Materiale til veranda rekkverket
Vurderer som sagt et rekkverk av tre.
Hva jeg forstår er problemet med bordene (overligger / underligger) at de må males fra alle sider (med risiko for at fuktighet stenges inne).
Spiller kvalitet noen rolle? (eller er det et "umulig" prosjekt - bare å bytte)
Går det an å male impregnert trevirke?
Hvordan bør bordene behandles (før maling)?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.