Hei,
Ser etter litt svar,
Vi står ved spadestikket for å bygge ut vårt hus fra 1916, utbyggingen skjer i en del av vår eksisterende låve. Hele huset består av en velfungerende krypkjeller i utbyggingen så står stolper på eksisterende steinblokker av älvdalskvartsitt direkte på bakken, vet ikke hvor dypt. Vi tenkte å beholde disse steinene da de finnes rundt hele huset og deretter grave ned ca 80 cm og så støpe krypkjelleren.
For det første, har lett etter såkalte "kattugglor" tror jeg de kalles, som man har for å lufte ut krypkjelleren, de er i støpejern, hvor kan man finne slike og hva heter de egentlig?
Og vi har vridd og vendt på det hele hvordan vi skal gå frem, men den gamle fasaden skal bort på utbyggingen og stenderverket må byttes ut her og der. Akkurat nå så har halve utbyggingen gulv (gamle snekkerbua) og den delen som var vedbua har jordgulv... (det gamle gulvet vil bli bjelkelag) hvis vi ikke kommer opp med bedre ideer...
Men takket være vinterens innmarsj så er det kjørt med å støpe og grave nå, det får vente til våren, men spørsmålet er:
Kan jeg bygge stenderverket uten å støpe krypkjelleren?
(Har en liggende bjelke som ligger på steinblokkene og bærer opp stenderverket)
Må jeg ta ned fasaden for å bygge stenderverket? (Tenkte at jeg trenger litt værbeskyttelse)
Om jeg har disse liggende bjelkene, ville jeg kunne bruke disse for å forberede gulvet og så støpe pilarer for selve gulvet til våren? Eller blir det veldig omstendelig?
Prøver å finne på noe å gjøre i utbyggingen nå i løpet av vinteren da jeg er foreldrepermisjon og har en liten som liker å sove mye
Håper noen kan hjelpe en tullete en..