61.879 lest ·
230 svar
62k lest
230 svar
Startet garasje vingler
kilopond, kraften som gravitasjonen påvirker en masse av ett kilogram.
Hammarbåndet fordeler jo kraften når den ligger mellom takstolen og regelen.
Hammarbåndet fordeler jo kraften når den ligger mellom takstolen og regelen.
Som bygningskonstruktør så møter jeg på begge benevnelsene bærebjelke og stående hammarband.
Jeg foretrekker termene stående og liggende hammarband fordi de er mer beskrivende. Ordet bærebjelke brukes dessuten ganske slentrianmessig av mange personer for ting som egentlig burde hete noe annet, som f.eks. bjelke eller avveksling.
Å ikke ha det liggende hammarbandet synes jeg ikke er god praksis. Det er dessuten sikkert vanskelig å regne hjem kontakttrykket i henhold til byggnorm, siden man ikke tillater store trykk vinkelrett på fibrene i henhold til Eurokode.
Jeg foretrekker termene stående og liggende hammarband fordi de er mer beskrivende. Ordet bærebjelke brukes dessuten ganske slentrianmessig av mange personer for ting som egentlig burde hete noe annet, som f.eks. bjelke eller avveksling.
Å ikke ha det liggende hammarbandet synes jeg ikke er god praksis. Det er dessuten sikkert vanskelig å regne hjem kontakttrykket i henhold til byggnorm, siden man ikke tillater store trykk vinkelrett på fibrene i henhold til Eurokode.
Nei, den flaten blir ikke 45*45 om du har et liggende hammarbånd mellom takstolen og det stående hammarbåndet (bærelinjen som noen vil kalle det). Det liggende hammarbåndet fordeler ut lasten så flaten blir større. Hvor mye større avhenger av hvordan understøttelsen ser ut, hvor det ligger langs hammarbåndet og dimensjonene på treverket.Nissens skrev:
Selvfølgelig fordeles kraften i regelen, men det svakeste punktet er der takstolen og bærelinjen møtes, den flaten er 45x45 mm. Og hammarbåndet ligger klemt imellom er vel best å legge til da.
Sier ikke at punktet er svakt, men det ville vært interessant å vite hvor mange kN det er greit å laste en så liten treflate med. Du som er ekspert på området kan kanskje opplyse om det, gjerne med en kilde om det finnes. 😊
Bygningsveteran
· Åland
· 2 067 innlegg
Siden hammarbandet henger i lufta i den delen som ikke holdes oppe av bærbjelken, blir det en marginal kraft den kan holde oppe. Med tiden vil det kun være bærbjelken som holder oppe det hele.R roli skrev:Nei, den overflaten blir ikke 45*45 hvis du har en liggende hammarband mellom takstolen og den stående hammarbandet (bærbjelken som en del vil kalle det). Det liggende hammarbandet fordeler belastningen slik at overflaten blir større. Hvor mye større avhenger av hvordan understøttelsen ser ut, hvor det ligger langs hammarbandet og de inngående dimensjonene på treverket.
Nei. 1kp = 9,8kN
Hammarbandet tar helt riktig opp en liten kraft. Men den fordeler kraften til underliggende bjelke slik at den effektive flaten blir større enn 45*45mm
Hammarbandet tar helt riktig opp en liten kraft. Men den fordeler kraften til underliggende bjelke slik at den effektive flaten blir større enn 45*45mm
Nei, det var det ikke.
Visst, hammarbandet ligger som en ”brikke” og fordeler trykket med noen % større flate. Noen forskjell gjør det sikkert, men ingen kjempestor, spesielt ikke på takstolssiden.D Daniel 109 skrev:
Det er riktige tall. Men feil enhet. Du gjør samme feil som så mange andre og klemmer inn en versal der det ikke skal være det. Det er ikke uviktig når det gjelder enheter.
Tror at vår venn som vanlig er nøye med at f.eks. kp ikke er det samme som kP, som er kilopascal. Samtidig vet han ikke at det skal være mellomrom mellom tallene og enheten 😃Nissens skrev: