Hei,
Jeg vurderer å legge gulv på loftet for å utvide lagringsplassen.
For å kunne bære esker osv. opp og ned trygt, trenger jeg en sikker trapp/stige.
I dag har jeg en loftstrapp man feller ned fra en luke i taket lignende denne:
https://www.hornbach.se/p/vindstrap...alwayson_assortment.bau.smartbidding.product…
Den løsningen er jo smart, men veldig ustabil, smal osv. hvis jeg skal kunne ta meg opp og ned med ting i hendene. Jeg har ikke plass til en permanent trapp, så det må være en lignende løsning, men mer stabil. Eller, som jeg har sett i kjøkken der en stige går i en skinne som man kan vinkle ut når man skal hente ting i skap høyt oppe. Det burde jo eksistere samme løsning, men mer stabil!?
Kjenner noen av dere til en smart løsning?
Mvh
Jeg vurderer å legge gulv på loftet for å utvide lagringsplassen.
For å kunne bære esker osv. opp og ned trygt, trenger jeg en sikker trapp/stige.
I dag har jeg en loftstrapp man feller ned fra en luke i taket lignende denne:
https://www.hornbach.se/p/vindstrap...alwayson_assortment.bau.smartbidding.product…
Den løsningen er jo smart, men veldig ustabil, smal osv. hvis jeg skal kunne ta meg opp og ned med ting i hendene. Jeg har ikke plass til en permanent trapp, så det må være en lignende løsning, men mer stabil. Eller, som jeg har sett i kjøkken der en stige går i en skinne som man kan vinkle ut når man skal hente ting i skap høyt oppe. Det burde jo eksistere samme løsning, men mer stabil!?
Kjenner noen av dere til en smart løsning?
Mvh
Vi har en plassbesparende "spartrapp" eller luksuriøs loftstige, hva man nå vil kalle det, opp til overetasjen. Det er en fast trapp, men bratt og man må gå med riktig fot først. Trappehullet i bjelkelaget er ca 1x2 m. Det er veldig besværlig å bære ting opp, spesielt hvis "tingene" er av typen flytteeske. Den eneste måten er å balansere dem på hodet. Så, om tingene som skal opp er av typen en bok, en vase, eller et par sko som man kan ta i den ene hånden, så fungerer det, men ikke for større og tyngre ting. Da må man ha en ordentlig trapp, eller installere en travers eller blokk og talje slik at man kan heise ting opp og ned i en kurv, eller alltid være 2 personer - en nede og en oppe og sende tingene.
Oldboy skrev:
Vi har en plassbesparende "spartrapp" eller luksuriøs loftstige, hva man nå vil kalle det opp til andreetasjen. Det er en fast trapp, men bratt og hvor man må gå med riktig fot først. Trappehullet i bjelkelaget er ca. 1x2 m. Det er meget besværlig å bære ting opp, spesielt hvis "tingene" er av typen flytteeske. Den eneste måten er å balansere dem på hodet. Så, hvis tingene som skal opp er av typen en bok, en vase, eller et par sko, som man kan ta i den ene hånden så fungerer det, men ikke for større og tyngre gjenstander. Da må man ha en ordentlig trapp, eller installere en travers eller blokk og talje slik at man kan heise ting opp og ned i en kurv, eller alltid være 2 personer - en nede og en oppe.
Hei,Oldboy skrev:
Vi har en plassbesparende "spartrapp" eller luksuriøs loftstige, hva man nå vil kalle det opp til andreetasjen. Det er en fast trapp, men bratt og hvor man må gå med riktig fot først. Trappehullet i bjelkelaget er ca. 1x2 m. Det er meget besværlig å bære ting opp, spesielt hvis "tingene" er av typen flytteeske. Den eneste måten er å balansere dem på hodet. Så, hvis tingene som skal opp er av typen en bok, en vase, eller et par sko, som man kan ta i den ene hånden så fungerer det, men ikke for større og tyngre gjenstander. Da må man ha en ordentlig trapp, eller installere en travers eller blokk og talje slik at man kan heise ting opp og ned i en kurv, eller alltid være 2 personer - en nede og en oppe.
På grunn av plassen kan jeg ikke ha en permanent trapp, så det vil trenges en smart løsning. I dag har jeg en tradisjonell loftstrapp med luke, men den er jo ikke så stabil når jeg skal bære esker opp og ned for den.
Kanskje en løsning liknende disse?
https://www.instagram.com/reel/DMYHJH_oe5x/?igsh=MXR1bWNzYmh5Y2Eycw==
Men jeg sjekker her om noen kjenner til et godt forslag til løsning!?
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 611 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.611 innlegg
Jeg har en loftsluke med trapp lignende den i lenken i første innlegg. Bruker loftet til lagring. Flytteesker trenger ikke bæres opp, man plasserer dem på stigen og skyver dem foran seg til de er oppe (og omvendt når de skal tas ned). Det gjør det lettere om det er plass der oppe i stigens forlengelse (dvs unngå å permanent stable saker akkurat der). Jeg har også satt et håndtak oppe på loftet som gjør det lettere å ta seg opp etter at man har kommet høyt på stigen.
Om din loftstige oppleves som mer ustabil enn greiene du lenker fra Instagram, så må den være totalt feilinstallert. Jeg har hatt en slik luke i omtrent 10 år og kjøpte nettopp den typen fordi den er så mye stødigere enn løse stiger som henges i en krok etc.
Men en direkte forutsetning for at loftstigen din skal bli stødig er at den er kappet i riktig lengde. Det gjelder begge bena. De fleste gulv er ikke så jevne som man tror, så står den bare på det ene benet, vil den oppleves som ustødig.
Man skal kjøpe denne typen stige litt for lang. Så står det i instruksjonen hvordan man skal måle og kappe stigen.
Godt tips med et håndtak eller lignende der man kommer opp også.
Men en direkte forutsetning for at loftstigen din skal bli stødig er at den er kappet i riktig lengde. Det gjelder begge bena. De fleste gulv er ikke så jevne som man tror, så står den bare på det ene benet, vil den oppleves som ustødig.
Man skal kjøpe denne typen stige litt for lang. Så står det i instruksjonen hvordan man skal måle og kappe stigen.
Godt tips med et håndtak eller lignende der man kommer opp også.
Bredden på loftstiger og loftsluker begrenses ellers oftest av hvor bredt det er mellom bjelkene i loftsbjelkelaget. I moderne hus er det ofte bare 555mm tilgjengelig, og det er smalt uansett hvilken løsning på luke og stige som velges. Løsningen i så fall er å flytte en bjelke, slik at det er mulig å montere en bredere luke og stige.
Ok, det var bra info. Det tenkte jeg ikke på…PNO skrev:
Bredden på loftstiger og loftsluker begrenses ellers som oftest av hvor bredt det er mellom bjelkene i loftsbjelkelaget. I moderne hus er det som oftest bare 555mm tilgjengelig, og det er smalt uansett hvilken løsning på luke og stige som velges. Løsningen i så fall er å fordele om en bjelke slik at det er mulig å montere en bredere luke og stige.
Men stigen kan være bredere, men selve luken følge loftsbjelkelaget.
Noen som har tips om god løsning?
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 611 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.611 innlegg
Trappen reiser jo opp på loftet med luken, så trappen må være smalere enn luken.A _ametist_ skrev:
Min luke er 60 cm bred og trappen litt over 40 cm. Men jeg har et eldre hus (1963) hvor jeg satte inn dette i etterkant; har cc 90 mellom takstolene og ingen ekstra bjelker imellom så bredden var ikke noe problem (måtte derimot snekre litt med ekstra stendere for å ha noe å feste den i; ville også ha luken symmetrisk i taket).
Ja, det er derfor jeg leter etter alternativ løsning.Magnus E K skrev:
Stigen går jo opp på loftet med luken så stigen må være smalere enn luken.
Min luke er 60 cm bred og stigen litt over 40 cm. Men jeg har et eldre hus (1963) hvor jeg har satt inn dette i ettertid; har cc 90 mellom takstolene og ingen ekstra bjelker imellom så bredden var ingen problem (måtte derimot snekre litt med ekstra lekter for å ha noe å feste den i; ville også ha luken symmetrisk i taket).
Det finnes jo alternativer som disse der lukens bredde ikke trenger å bestemme stigets bredde - det kan jo med en smart løsning bli bredere….
https://www.instagram.com/reel/DMYHJH_oe5x/?igsh=MXR1bWNzYmh5Y2Eycw==
Men finnes det også andre alternativer som kanskje er enda bedre? Noen som vet?
Klikk her for å svare