Hei, vet ikke helt hvordan jeg skal få dette stabilt, alle tips er velkomne :)

Jeg bygger en garderobevegg mellom to soverom med ikea pax-garderober + en hvit garderobe som vender mot gangen, de står på en sokkel som er 60 cm bygd av lekter 45x70. Kommer også til å lekte i taket, og rundt der jeg kan.

Min tanke er å ramme inn pax-garderobene så de ser ut som om de er innebygde i veggen, tenkte her å ramme det inn ved å legge mdf eller gips oppå og rundt garderobene, hva er å foretrekke?

Deretter på baksiden bruke osb-plate og skru inn i garderobene der jeg kan, da det er 3 stk 100 cm garderober vet jeg ikke hvor stabilt det blir? Deretter bruke gips på osb-platene og skru cc 45 med mindre gipsskruer typ 20mm hvis de finnes og holder?

Hvordan ville dere gjort i dette tilfellet uten å lekte en hel vegg?

Takk for svar.
 
  • Tre åpne, grå IKEA PAX garderober plassert på en sokkel, ved siden av en hvit døråpning, i et rom under oppussing.
  • Garderob med MDF-plater montert over IKEA PAX-enheter, plassert på en sokkel. Synlige skruer på platene og ledninger ved sokkelens bunn.
Fordi det er to soverom bør du ha en ordentlig vegg på baksiden. Er det en midlertidig løsning så du nøler med å endre planløsningen?
 
S Småbrukaren skrev:
Ettersom det er to soverom bør du ha en ordentlig vegg på baksiden. Er det en midlertidig løsning så du nøler med å endre planløsningen?
Hei, ingen midlertidig løsning, har bare så lite plass så har vanskelig for å sette stendere bak garderobene, i så fall hadde jeg trengt å gjøre om sokkelen jeg bygget der garderobene står på for å kanskje kunne få til en vegg men har fortsatt vanskelig for å se om de kommer til å få plass. Da må jeg ta plass fra dørene, her er et bilde til.
 
  • Garderobe plassert mellom to dører i et rom, med hvite hyller uten bakpanel og synlige trelister og isolasjon over dørene.
Gjorde noe lignende. 2 stk pax 100cm den ene veien og 2 stk pax 60cm den andre veien. Reglade opp og rundt garderobene og festet også i tak/sideveggene, drevde isolasjon rundt. Deretter kun gips på baksidene. Som ble skrudd i stammene. Litt fikling når datteren ønsket bilder på veggen, da måtte jeg måle litt for å få billedkroken i kanten på stommen, ellers ville spikeren havnet inne i garderoben.
Tokstsbilt og når man har fylt på med tekstiler i garderobene, høres ingenting mellom.
Det er noen bilder i denne tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-ersaetta-med-ikea-pax.359794/#post-3499654
 
putte22 putte22 skrev:
Gjorde noe lignende. 2 stk pax 100cm den ene veien og 2 stk pax 60cm den andre veien. Regulerte opp og rundt skapene og festet også i tak/sideveggene drevet isolasjon rundt. Så bare gips på baksidene. Som ble skrudd i stammene. Litt trøbbel når datteren ville ha bilder på veggen da måtte jeg måle litt for å få bildeopphenget i kanten på stammen ellers hadde spikeren havnet inni skapet.
Helt supert og når man har fylt på med tekstil i skapene så hører man ingenting imellom.
Det finnes noen bilder i denne tråden.
[lenke]
ok kult takk, kjørte du 120 eller 90 cm brede gipsplater på de 100 cm skapene der bak?
 
Gipsplatene satt fortsatt igjen. Når vi rev ut de gamle masonitgarderobene. Platene holdt sammen av flere lag tapet 😅. Så masse lim på baksiden av de nye stammene og målte opp og skrudde gipsskruer i gavlene på de nye stammene.
 
Tett alle mellomrom. Selv om det er klær i skapene vil mellomrommene slippe gjennom lyd. Om isolering og gips eller osb og gips er best ut fra et lydsynspunkt får noen andre svare på. Siden det er en mindre flate blir ikke ultra board så dyrt hvis du vil kunne skru opp ting, og den er tyngre, så den demper antakeligvis noen lyder bedre.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.