Kort oppsummering:
- Renoverer trebjelkelag med nye bjelker festet ved siden av bjelkene.
- Eiendom fra 1905
- Isolering byggrester, tungt som bare det
- Trebjelkelag cc40 - cc50 med blindbunn
- Leiligheten øverst.

Status:
- Alt klart for å helle tilbake gammel isolasjon og skru fast sponplatene
- Ytterkanten mot veggen blir dog en mer varmeisolerende type.
- Naboen har fått setningssprekker på en original men ikke bærende vegg, som går under gulvet jeg har arbeidet med.
- Disse har gradvis blitt større.
- Naboen vil ha håndverkere for å utbedre.
- De gamle bjelkene er buet i midten av mitt rom med ca. 3 cm over 5 meter. Det er i midten av dette som deres vegg går.
- Har hatt begrenset tid så arbeidet har tatt ganske lang tid

Min bekymring:
- Hva kommer sprekkene av? har vært så pokker forsiktig
- Kan det ha vært slik at gulvet ikke "orket med den gamle isolasjonen? Bør man virkelig legge tilbake den gamle isolasjonen da?
- Om naboen utbedrer problemene, og det er tyngden som var problemet, er det ikke da risiko for at gulvet over tid vil sette seg og naboen vil ønske å hyre en håndverker stup i ett sett?

Alle anbefalinger og tips fra alle hold verdsettes enormt!

Takk,
Christer

Vanskelig å si uten å være ekspert og på stedet. Det kunne jo til og med være så at sprekkene skyldes at det ikke lenger er nedlastet.

Men det føles vel rimelig å kaste bort den gamle "isolasjonen" bestående av byggrester?

Hva får dere til å tro at det er "byggrester". Man pleier å ha leire, grus etc liggende på blindbotn i bjelkelaget det jo var på den måten man skapte et tungt og lyddempende mellombjelkelag.

Så "byggrester" er nok litt misvisende og å bytte til et lettvektsmateriale som mineral- eller steinull vil innebære mer lyd mellom etasjene.

Så kan jeg være enig med Anna_H at det til og med kan være sprekker som skyldes at bjelkelaget ikke er belastet lenger.

Takk, feil ord av meg, det består av leire teglsteinsrester (veldig mye teglstein) pussrester grus og litt sånn.

Tanken var å beholde den gamle isolasjonen, men, ekofiberen 50 cm fra. Yttervegg da det er ekstremt kaldt og trekkfullt.

Men om jeg tolker dere riktig så når det blir belastet, burde det kunne sette seg igjen. Spørsmålet er hvor lang tid det kan ta før det er på tide å utbedre problemet.

Forstår at det er vanskelig å vurdere her på nettet, men deres hjelp settes enormt pris på.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.