(Si gjerne ifra om jeg poster i feil forum, takk)

Kjøpte hus i fjor høst. Hultfredshus bygget 1976.
Allerede ved befaringen syntes en sprekk i grunnmuren/kjellerveggen (betong). Takstmannen skrev følgende (blant en mengde annen info selvfølgelig):

[TABLE="width: 100%"]
[TR]
[TD]Grunnlegging Kjeller [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: left"] Det forekommer sprekker i grunnmuren/kjellerveggen. Ønsker man å kontrollere hvorvidt sprekkene fra eventuelle bevegelser i bygningen er pågående eller ei, kreves innboring av dubber i bygningens sokkel eller i tilknytning til sprekker samt at presisjonsavveining av dubbene utføres mot fast høydereferanse. En slik måling bør skje regelmessig i minst ett år for å kunne vurdere eventuelle bevegelser eller setninger. [/TD]
[/TR]
[/TABLE]

[TABLE="width: 100%"]
[TR]
[TD]Drenering/Fuktisolering [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: left"] Ingen tegn på inntrengende vann eller fuktflekker på tilgjengelige flater ved befaringstidspunktet. Ingen spesielle bemerkninger.[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Jeg tror dessverre sprekken har økt i lengde noe siden befaringen. Til saken hører at de forrige eierne gjorde visse endringer utenfor husveggen, men på kortsiden for ca. 4 år siden. Se bildet med innringingen. De gravde bort jorden der (for å styrke "blomstermuren" og installere tretrappen).

Uansett så har jeg til hensikt å gjøre noe med dette så i det minste ikke vann trenger inn.

Setter pris på all kunnskap om hvordan jeg bør gå frem?

Sprukket kjellermur i betong med røde piler som markerer sprekken. Gulv og skor i forgrunnen, ventilasjonsdeksel øverst på veggen. Betongvegg med en markert sprekk som går nedover fra en rund, svart ventilasjonsrist øverst til venstre i bildet. Rød bygning med synlig kjellerveggsprikke, markert i rød sirkel, nær en tretrapp og mur, omgitt av hageplanter og busker.

Takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.