Skal sette opp reparasjonsgips utenpå trepanel og har tatt bort alle gulvlister og karmer til dører og vinduer. Alle listene er gamle og fine, så de skal jeg bruke igjen. Da gipsen bygger 6mm, tenkte jeg å kjøpe trelister i samme bredde og sette mot vindu- og dørkarm, og så sette listene på igjen. Men hos min byggevarehandel hadde de bare en list som var 8mm. Det er en forskjell på 2mm, men spørsmålet er om det gjør noe? Men så kan jeg jo synes at det burde finnes lister på 6mm, for jeg antar at jeg ikke er alene om å plukke bort gulvlister, vindus- og dørkarmer før man gipsplater?
Om foringene er skålformede/inntrukne på baksiden synes ikke små nivåforskjeller, om foringene er flate kan det bli en glipe mellom foring og list. Men gliper kan jo fikses med sparkel før maling.
Det kommer trolig ikke til å merkes, 6 mm på pallen i byggevarehandelen blir lett 7 mm på et litt ujevnt underlag. Er listene 10 cm brede er det ingen problemer å skjule noen millimeter. Det er bedre at utstikkene dine er noen mm for tykke enn for tynne i dette tilfellet.
Prøv på en side av vinduet før du begynner å høvle og styre med det.
Tut og kjør..
Prøv på en side av vinduet før du begynner å høvle og styre med det.
Tut og kjør..
ROT-gipsen er allerede kjøpt inn og nå også de 8mm tykke listene så det er bare å gjøre det beste ut av dette. Men jeg har flere rom å gjøre, så jeg lurer på hvorfor vanlig gips er bedre? Og finnes det noen ulemper med å bruke vanlig gips?ACME skrev:
Vanlig gips er vel litt tyngre å bære på, men det pleier å bli billigere og hakket glattere hvis det er veldig ujevnt bak
Renoveringsgipsen har den ulempen at det pleier å bli litt stygt rundt skruskallene, mens vanlig gips skjuler dem bedre.
Har du flere rom å gjøre, så synes jeg du kan vurdere vanlig gips
Et smidig alternativ er 90 plater i stedet for 120, da blir det dyrere igjen, men uhyre mye enklere å bære og sette opp.
Angående listene, så tror jeg at det blir bra med 1 mm tykkere utsparinger enn hva gipsen er,
Renoveringsgipsen har den ulempen at det pleier å bli litt stygt rundt skruskallene, mens vanlig gips skjuler dem bedre.
Har du flere rom å gjøre, så synes jeg du kan vurdere vanlig gips
Et smidig alternativ er 90 plater i stedet for 120, da blir det dyrere igjen, men uhyre mye enklere å bære og sette opp.
Angående listene, så tror jeg at det blir bra med 1 mm tykkere utsparinger enn hva gipsen er,
Klikk her for å svare