Hei,

Mitt første innlegg...
Har søkt på forumet - men har ikke funnet noe som konkret tar opp dette.

Setter opp renoveringsgips - og innså at bare den ene siden av platen har en "fals"/kanal (altså, den falsen som sitter på den siden som skal sitte utad - og den falsen som man så skal skru fast platene i, sette remse og deretter sparkle)...

Hvorfor har bare den ene siden en fals? Vil selvfølgelig ikke behøve å falske selv (skade papiret er vel ingen god idé?).

Nå vurderer jeg å snu platen og rett og slett ignorere den falsede siden - blir bare overdrevent komplisert om jeg skal behøve å falske en gipsplate på drøyt 6mm. Tenkte likevel bare å sparkle skjøtene mellom platene og deretter sette malervev (eller hva det heter) i hele rommet (siden rommets vegger består av en mengde ulike materialer).

Dette burde vel fungere?

Tanker rundt dette - er jeg helt på villspor?

Tusen takk på forhånd!

/Anton

Rent spontant så tror jeg det er feil på dine gipsskivor. Selvfølgelig skal det være fasing etter begge kantene.

Som sagt, det høres veldig merkelig ut hvis du bare har fals på den ene langsiden av platen, har aldri sett slike plater. Du skal absolutt ikke snu platen, det er viktig at platen ligger ordentlig mot underlaget, ved falsen vil du jo få en åpning bak platen hvis falsen ligger innover.

Er det muligens slik at platene dine er kappet på langs slik at den ene fasen er avkappet?

Selvfølgelig går det an å sparkle også uten fals (man må jo gjøre det på kortsidene), men det er mye vanskeligere å få det til å se jevnt ut.

Du skal sette en pappremse (ikke glassfiberremse) i skjøtene og sparkle over, det er en viktig del av holdbarheten på veggen. Hvis du bare sparkler over skjøtene uten remse under sparklet, vil det sprekke opp i skjøtene.

• Liker
Uldis
  • Laddar…
Takk for raskt svar!

En "liten" detalj jeg glemte å nevne er at renoveringsplatene monteres på 15 mm plywood, ikke på bjelkelag (plywooden er festet på bjelkelaget). Dette for å skape et mer stabilt underlag samt for å med gipsplatene oppnå et jevnere underlag i forhold til resten av rommets vegger.

Spiller det da like stor rolle om vi setter platene feil vei?

En plate er allerede satt opp med skjøten/noten innover mot plywooden (altså feil vei) - er det OK å ta ned platen og sette den opp riktig, eller er platen oppbrukt siden platen allerede har borehull?

Takk igjen!

Takk for alle svar - det var nybegynnerforvirring som spøkte...

Vi satte heldigvis opp platene riktig fra starten, dvs. med "finsiden" inn mot rommet.
Platene var ikke defekte - derimot var ikke falsen så tydelig på alle platene, men trådte først frem når man begynte å skru dem fast i underlaget. Da ble papiret presset på plass og falsen trådte frem.

Jeg antar at falsen synes bedre fra starten på tykkere plater?

En gang til - takk for hjelpen!

(platene kjøpte vi for øvrig fra Bauhaus i Stockholm)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.