mlkjhr: Hva skal jeg da med dyckertpistolen til? :)

Har nå klart å regne ut hvor mange bord, og hvordan det første og siste skal kappes.
Har også startet med 3 bord. Det var 3 takbokser som skulle passeres der.

Dette er i et saltak, der det blir 1,5 bord bredt horisontalt i mønet der takboksene sitter, ellers 27 graders helling.

Det vil bli litt pirk for å få bordene til å møtes fint i mønet, 90-27 = 63 grader å sage.
Da må man stille inn bordssagen på 27 og sette bordet på høykant når man sager, pluss ha en bord bak, ellers kommer støtten i aluminium i sagbladet.
Vurderer å levere inn 4 bord på det lokale snekkerverkstedet for å få det frest.

Når det gjelder spikringen så fungerer det. Noen ganger har jeg måttet klype av dyckerten da den har kommet for langt bak, det vil si der noten skal komme på neste bord. Gjør om gjør rett.

Av og til så synes halve hodet, en sjelden gang hele.
Hvis jeg hadde vært yrkessnekker hadde jeg skutt midt i sporet og latt maleren dytte i.
Som det er nå er det litt pirkete.

Slik burde panelet se ut... (ønsketenkning)

Illustrasjon av ønsket paneldesignprofil i tverrsnitt.

• Liker
Niklas Wulff
  • Laddar…
JOW skrev:
MrTim: det var jo en interessant idé!
Mener du at du skjøt T-Dykkert gjennom hullet på klipset? Jeg kan tenke meg at det er litt krux å sikte der...
Eller skjøt du bare på likevel og så laget dykkerten et nytt hull i klipset?
Jeg skjøt bare på, var ingen problemer å komme gjennom.
Lykke til.

35 mm dykkert i posisjon blå blir best.
Ulempen er at du må gå etter og slå inn dykkertern med en spikerjager (heter det så?).
Men det kan gjøres etterpå i ett sveip når hele taket er oppe.
Dykkerthullene synes knapt i vinkelen mellom planke og fjær.

Å spikre "midt på" planken synes jeg er synd. Ser stygt ut om spikerrekkene ikke linjerer perfekt også.

Så pleier i alle fall jeg å gjøre. Har aldri holdt i en spikerpistol. Trening er sunt :)

Okay, jeg har kjørt halve mønetaket på grønt i dag.

Litt trøblete i starten, før man har kjørt seg inn. For når man vinkler pistolen så når jo ikke stiften som slår i dykkerten like langt frem, så da må man jo justere innslagsdybden, og endrer man da vinkelen så blir det galt, så kanskje 5-10 spiker har jeg måttet banke inn i ettertid, men det er jo ikke hele verden.

Og like mange har jeg klippet av med sideavbiter og gjort om. Og i 90% av tilfellene så dekkes hele dykkertskallen av neste planke, noen ganger ser man halve, men har ikke klart å bomme så mye at hele dykkerten synes.. ennå... ;)

Uansett, takk for deres svar.

• Liker
Niklas Wulff
  • Laddar…
Hei,

Gammel tråd, men møtte samme problem nå når taket skulle spikres. Farsan hadde et enkelt knep for å sette spikene skjult som jeg tenkte å dele med meg: snu planken så dere har noten mot dere i stedet for fjæren og spikre i notens overkant:
Skjematisk tegning av en planke som viser hvor spiker kan plasseres for skjult spikring. Illustrasjon med farger og vinkler for optimalt resultat.
Da vil fjæren på neste planke skjule spikeren.

Har satt slik i det andre rommet (hadde rukket å sette i det første ifølge grønn før han kom og ristet på hodet...) og det var både enkelt og pent.

Ha det godt!

• Liker
martinradbo
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.