Jeg har kjøpt dekkmalt panel 4019, skal settes i innertak. 15x120.
Jeg har også kjøpt dykkertpistol, og 50mm T-dykkert, 16gauge.

Spørsmålet lyder, hvordan sette dykkerne på slik panel for å få det skjult?

Hvor skal spikeren sitte? Jeg vil ikke sette på "rød".
Diagram som viser plassering av spiker i en profilert panel. Røde linjer markerer mulig spikerplassering langs panelens kant. Blå og grønne linjer antyder vinkelspikring.

• Liker
magnusme
  • Laddar…
S
i barken

Beklager men... Ingen pedagogiske priser til deg :)

I not eller fjær? Grønn blå eller rosa illustrasjon? Sporet dekkes jo ikke iom at det er en spårpanel.

En annen tanke, har lest på forumet at man ikke skal ha for liten dykkert.
I dette tilfellet kommer panelet til å spikres på 28/70 glespanel.
15+25 = 43mm
Ingen vits i å bruke 50mm dykkert da? I hvert fall ikke om man skal spikre rett ned, ehm... opp.
Men om man skal skråspikre, ja da er det vel en annen sak.

Om man skråspikrer i henhold til den grønne streken så dekker jo neste bord det hodet. Men det kanskje er knotete?

Noen må ha gjort dette før, gi meg noen tanker er dere snill.

Hei,

Jeg satte den panelen i taket med Gapros panelclips (Google det så ser du bilder). Blir helt usynlige, finnes i både skrue og spiker variant, skruevarianten er kanon. Spikeren går ikke å slå inn helt uten drivdon hvis du ikke vil ødelegge panelen, og det tar tid hvis det er mye panel. Jeg kjøpte en lengre skrue til clipsene, syntes den som fulgte med var kort. De er ikke veldig billige, men jeg så at Biltema har en variant som er ~halvparten av prisen mot Gapros på Bauhaus.

Men du får ingen nytte av spikerpistolen, men en god skrutrekker ...

/R

S
beklager, selvklare greier for meg.

Spiker synlig i henhold til rød markering, det finnes ingen fornuftig person som tenker på disse minimale hullene når taket er på plass. Skal du hvitlakkere kan du jo også legge litt mykfug eller sparkel i hvert hull så er de definitivt borte deretter.

Jeg har mekka med clips i huset her hjemme. Det tar fryktelig lang tid og sammenlignet med det spikerpistolbrukte taket på landet med synlig spiker synes jeg merverdien er minimal eller ikke-eksisterende. Har du dessuten granpanel (som jeg håper du har for den blør mindre/ikke i kvistene) så er taket uansett fullt av svarte prikker/kvister - spikerne forsvinner i mengden og synes bare når man står rett under og ser opp.

MathiasS: Takk for at du svarer, men... Det er ferdig malt, dekkmalt, hvit panel. Hadde ikke tenkt å lasere eller male om noe.

SBH: ok, du har fortsatt ikke svart. Så enten er det ikke så selvfølgelig for deg eller så er du bare dryg som ikke kan ofre noen flere tasteanslag.

Med 16g dykkert og malt panel hadde jeg slått den i henhold til din rosa strek. Den sitter garantert fast selv med rett innslåtte dykkert. Og siden panelets forsenkede spor i sponten gir en viss skygge så synes det minimalt.
Er du usikker så slå fast en spillbit og prøv å dra den ut med håndkraft så ser du hvor hardt den sitter.

Ja, og sporet blir 7 mm bredt, mens den tykke delen, under fjæren/sporet er 10 mm, så man har 3 mm å spikre skjult på. Som neste planke skjuler...

JOW skrev:
MathiasS: Takk for at du svarer men... Det er ferdigmalt, dekkmalt, hvit panel.
Hadde ikke tenkt å lasere eller ettermale noe.
Enda bedre situasjon! Panga opp med pickadollen, dutte litt farge i hvert spikerhull. Klart. Kommer til å synes enda mindre enn om det var lasert.

Jeg vil ikke argumentere for det ene eller det andre, bare påpeke at når taket vel sitter der så er det ingen som ser spikerne. Ikke engang du selv.

Det eneste måten å gjemme dykkerten er å legge den ved grønn, men der er det hårfint å få den riktig, havner den litt lenger ut i underkant får du ikke inn neste planke.
Har du sjekket på sånne der "takclips?" du får en helt skjult innfesting, jeg kjøpte dem på byggmax eller jula om jeg ikke husker helt feil.
edit: http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-22934.aspx bare legge an og gå på med dykkertpistolen.

Sist redigert:
MrTim: det var jo en interessant idé!
Mener du at du skjøt T-Dyckert gjennom hullet på klipset? Jeg kan tenke meg at det er litt krux å sikte der...
Eller skjøt du bare på allikevel og så laget dyckerten et nytt hull i klipset?

Jeg skal til å begynne nå i ettermiddag, og lykkes jeg ikke noe bra med grønn, så blir det rosa.

Panelclips!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.