Hvis jeg vil slippe å bruke spon i gulvene, hva kan alternativet være på badet i eldre trehus?

Ikke i det hele tatt oppdatert på de forskjellige platene innhold mm, men jeg vil helst unngå alle unaturlige materialer.

cubix skrev:
Enig med Goerana, råspont er best og billigst, men det tar lengre tid å sette opp den.
Forstår at innlegget er 5 år gammelt, men når jeg regner ut (byggmax) så blir råsponten dyrere enn sponet.

Jeg hørte av en byggmester at rupanelet nesten alltid krymper betydelig etter en stund i veggen. Hvis man da har skrudd gipsen i rupanelet, begynner skruene å vandre i gipsen, og det vil vises i (eller i verste fall ødelegge) tapetet.

Lurer på om det fungerer bedre å sette alle gipsskjøtene ved stenderne og skru gjennom rupanelet inn i stenderne?

v-g: Oj, 5 år gammel tråd, hehe, det så jeg ikke. Men tråden lå jo ikke så langt bak så...

Jeg blåser liv i en veldig gammel tråd. Sponplater beveger seg jo ganske mye. Er det et problem om man setter spon bak gips? Beveger OSB seg mindre?

• Liker
pontusk1985
  • Laddar…
Jeg lurer fortsatt. Er det forskjell i bevegelse mellom sponplate og osb?

Hei
Ja det er forskjell, men i praksis ingen forskjell.
Forklar hvorfor du lurer så kanskje vi kan hjelpe bedre, typ "Hva skal jeg velge på gulvet i kjeller, sponplate eller OSB?, hvilket jeg hadde svart: "Det kommer an på".
Mange har kjørt med sponplate istedenfor OSB da det har kostet mye i det siste.

/Workingclasshero

• Liker
Rickard.
  • Laddar…
Vegger. Om OSB eller sponplate beveger seg under gips bør jo gipsen følge med til en viss grad. Derfor vil man vel optimalisere for liten fuktbevegelse også i spon eller OSB. Derfor lurer jeg på hvilken av de to som beveger seg minst.

Rickard.
O Olf Oggler skrev:
Vegger. Om osb eller sponplate beveger seg under gips, så burde jo gipsen følge med til en viss grad. Derfor vil man vel optimalisere for liten fuktbevegelse også i spon eller osb. Derfor lurer jeg på hvilken av de to som beveger seg minst.
Hvis du vil ha eksakte tall, må du nok gjøre testene selv, men den kollektive erfaringen på området er at fuktbevegelser ikke er et rimelig argument for å velge det ene eller det andre, begge vil fungere aldeles utmerket under gipsen.

Siden begge er spon (om enn forskjellige størrelser) og lim, er det rimelig å anta de er veldig like.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.