39.706 lest ·
23 svar
40k lest
23 svar
Sponplate kontra OSB bak gipsen?
Hvis jeg vil slippe å bruke spon i gulvene, hva kan alternativet være på badet i eldre trehus?
Ikke i det hele tatt oppdatert på de forskjellige platene innhold mm, men jeg vil helst unngå alle unaturlige materialer.
Ikke i det hele tatt oppdatert på de forskjellige platene innhold mm, men jeg vil helst unngå alle unaturlige materialer.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 innlegg
Jeg hørte av en byggmester at rupanelet nesten alltid krymper betydelig etter en stund i veggen. Hvis man da har skrudd gipsen i rupanelet, begynner skruene å vandre i gipsen, og det vil vises i (eller i verste fall ødelegge) tapetet.
Lurer på om det fungerer bedre å sette alle gipsskjøtene ved stenderne og skru gjennom rupanelet inn i stenderne?
Lurer på om det fungerer bedre å sette alle gipsskjøtene ved stenderne og skru gjennom rupanelet inn i stenderne?
Jeg blåser liv i en veldig gammel tråd. Sponplater beveger seg jo ganske mye. Er det et problem om man setter spon bak gips? Beveger OSB seg mindre?
Jeg lurer fortsatt. Er det forskjell i bevegelse mellom sponplate og osb?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 innlegg
Hei
Ja det er forskjell, men i praksis ingen forskjell.
Forklar hvorfor du lurer så kanskje vi kan hjelpe bedre, typ "Hva skal jeg velge på gulvet i kjeller, sponplate eller OSB?, hvilket jeg hadde svart: "Det kommer an på".
Mange har kjørt med sponplate istedenfor OSB da det har kostet mye i det siste.
/Workingclasshero
Ja det er forskjell, men i praksis ingen forskjell.
Forklar hvorfor du lurer så kanskje vi kan hjelpe bedre, typ "Hva skal jeg velge på gulvet i kjeller, sponplate eller OSB?, hvilket jeg hadde svart: "Det kommer an på".
Mange har kjørt med sponplate istedenfor OSB da det har kostet mye i det siste.
/Workingclasshero
Vegger. Om OSB eller sponplate beveger seg under gips bør jo gipsen følge med til en viss grad. Derfor vil man vel optimalisere for liten fuktbevegelse også i spon eller OSB. Derfor lurer jeg på hvilken av de to som beveger seg minst.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.420 innlegg
Hvis du vil ha eksakte tall, må du nok gjøre testene selv, men den kollektive erfaringen på området er at fuktbevegelser ikke er et rimelig argument for å velge det ene eller det andre, begge vil fungere aldeles utmerket under gipsen.O Olf Oggler skrev:
Siden begge er spon (om enn forskjellige størrelser) og lim, er det rimelig å anta de er veldig like.
Klikk her for å svare