Jeg står i valget og kvalet mellom å ha enten 13 mm sponplate eller OSB bak gipsen i veggene. Hva er forskjellene?

Spon smuldrer mye mer enn osb. Plyfa må nok anses for å være et hakk bedre. Noen sier at man skal være glad om skruen sitter fast i spon. Selv satte jeg osb.

er enig med forrige taler. Det er OSB eller plyfa som gjelder, men plyfa er så mye dyrere enn OSB (119:- på Kruta) så det er ofte ikke et alternativ.

Tror k-rauta har hevet prisen - men er ikke sikker.

Fasting65 skrev:
Tror k-rauta har økt prisen - men er ikke sikker.
Heldig at min braiga deal med lissma er skrevet i stein da....:)

Jeg har prøvd alle tre variantene, mest avhengig av at man tar det man har (gnien).

Brukte mine plater som byggstillaskonstruasjon og i den sammenhengen er plyfa uslåelig, osb mindre holdbar og sponet livsfarlig. Brukte deretter platene til innervegger innenfor gipsen.

Skal du ha tunge ting på veggen synes jeg plyfa er best. Ellers ville jeg valgt OSB. Synes alle holder formen bra, men fukt tåler ingen av platene, bekymrer meg mest for formaldehyden.

Byggmax tar 169:- for plyfa.

• Liker
losskägg
  • Laddar…
Når jeg stod og vurderte hvilket skivemateriale som skulle brukes, så sjekket jeg nettopp på formaldehydforekomsten. Da fant jeg en rapport som lå publisert på nettet som konstaterte at det finnes svært lite formaldehyd i OSB.

Jeg har selvsagt mistet rapporten, og lett en god stund igjen på google, men ikke funnet den. Jeg fikk inntrykket av at det var en pålitelig og rimelig uavhengig rapport.

Når vi bygde baderom for to år siden sa snekkeren at det var kryssfinér som gjaldt i baderom, OSB tåler visst ikke like mye fukt. Men siden man våtsikrer hele rommet burde det vel ikke spille noen rolle!!??

Jeg har fått for meg at det er sånn her:
Spon er vel fullt av lim
Kryssfinér inneholder vel også lim men ikke like mye
OSB er vel sammenpresset med treets naturlige bindemiddel

Jeg resonerer slik. Jo mer lim desto større sjanse for at det avgir noen form for unyttig stoff.

Spon er vel dessuten unødvendig tungt å jobbe med.

Vi kjører bare med OSB i vår ombygging nå.

/Fredrik

Hei råspontluckor, klarer alt // Goerana :)

Er enig med Goerana, råspont er best og billigst, men det tar lengre tid å sette opp den.

Hvor har du tenkt å legge fuktbarrieren?
Jeg hadde selv tenkt å bruke OSB+gips.

Jeg må bare tilføye at jeg har kjørt med spon bak gipsen i hele huset på grunn av prisen (59kr/platen). Jeg har ikke hatt noen som helst problemer med å skru i sponplaten. Videre har jeg lest meg til at dagens sponplater ikke lenger inneholder formaldehyd i den grad at det kan være skadelig.
Mvh Tommy

ClasseClas
Samme her, har for så vidt Byggelit-plater som er kraftigere enn for eksempel lavpris dito. Absolutt ingen problemer med å skru opp kjøkkenskap, baderomsskap mm. Sponplata svarer bra ved skruing.

tommiz skrev:
Videre har jeg lest meg til at dagens sponplater ikke lenger inneholder formaldehyd til den grad at det kan være skadelig.
Det er tullprat, avhenger helt og holdent av hvor stor mengde sponplater man har. Det er fortsatt skadelig, men ikke like skadelig bare. Dessuten tror jeg det kreves veldig god ventilasjon for at de skal holde seg under grenseverdiene.
Prøv å legge et helt gulv med sponplater, våtvask dem og sov der inne etterpå. Du kommer til å bli helt svimmel, mildt sagt.

crille1:Hmm du har ikke sjekket datoene på innleggene? tommiz har dessuten skrevet sitt siste innlegg 2006-04 så jeg vet ikke om han er så aktiv heller ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.