39.706 lest ·
23 svar
40k lest
23 svar
Sponplate kontra OSB bak gipsen?
Side 1 av 2
Jeg har prøvd alle tre variantene, mest avhengig av at man tar det man har (gnien).
Brukte mine plater som byggstillaskonstruasjon og i den sammenhengen er plyfa uslåelig, osb mindre holdbar og sponet livsfarlig. Brukte deretter platene til innervegger innenfor gipsen.
Skal du ha tunge ting på veggen synes jeg plyfa er best. Ellers ville jeg valgt OSB. Synes alle holder formen bra, men fukt tåler ingen av platene, bekymrer meg mest for formaldehyden.
Byggmax tar 169:- for plyfa.
Brukte mine plater som byggstillaskonstruasjon og i den sammenhengen er plyfa uslåelig, osb mindre holdbar og sponet livsfarlig. Brukte deretter platene til innervegger innenfor gipsen.
Skal du ha tunge ting på veggen synes jeg plyfa er best. Ellers ville jeg valgt OSB. Synes alle holder formen bra, men fukt tåler ingen av platene, bekymrer meg mest for formaldehyden.
Byggmax tar 169:- for plyfa.
Når jeg stod og vurderte hvilket skivemateriale som skulle brukes, så sjekket jeg nettopp på formaldehydforekomsten. Da fant jeg en rapport som lå publisert på nettet som konstaterte at det finnes svært lite formaldehyd i OSB.
Jeg har selvsagt mistet rapporten, og lett en god stund igjen på google, men ikke funnet den. Jeg fikk inntrykket av at det var en pålitelig og rimelig uavhengig rapport.
Jeg har selvsagt mistet rapporten, og lett en god stund igjen på google, men ikke funnet den. Jeg fikk inntrykket av at det var en pålitelig og rimelig uavhengig rapport.
Når vi bygde baderom for to år siden sa snekkeren at det var kryssfinér som gjaldt i baderom, OSB tåler visst ikke like mye fukt. Men siden man våtsikrer hele rommet burde det vel ikke spille noen rolle!!??
Jeg har fått for meg at det er sånn her:
Spon er vel fullt av lim
Kryssfinér inneholder vel også lim men ikke like mye
OSB er vel sammenpresset med treets naturlige bindemiddel
Jeg resonerer slik. Jo mer lim desto større sjanse for at det avgir noen form for unyttig stoff.
Spon er vel dessuten unødvendig tungt å jobbe med.
Vi kjører bare med OSB i vår ombygging nå.
/Fredrik
Jeg har fått for meg at det er sånn her:
Spon er vel fullt av lim
Kryssfinér inneholder vel også lim men ikke like mye
OSB er vel sammenpresset med treets naturlige bindemiddel
Jeg resonerer slik. Jo mer lim desto større sjanse for at det avgir noen form for unyttig stoff.
Spon er vel dessuten unødvendig tungt å jobbe med.
Vi kjører bare med OSB i vår ombygging nå.
/Fredrik
Jeg må bare tilføye at jeg har kjørt med spon bak gipsen i hele huset på grunn av prisen (59kr/platen). Jeg har ikke hatt noen som helst problemer med å skru i sponplaten. Videre har jeg lest meg til at dagens sponplater ikke lenger inneholder formaldehyd i den grad at det kan være skadelig.
Mvh Tommy
Mvh Tommy
Det er tullprat, avhenger helt og holdent av hvor stor mengde sponplater man har. Det er fortsatt skadelig, men ikke like skadelig bare. Dessuten tror jeg det kreves veldig god ventilasjon for at de skal holde seg under grenseverdiene.tommiz skrev:
Prøv å legge et helt gulv med sponplater, våtvask dem og sov der inne etterpå. Du kommer til å bli helt svimmel, mildt sagt.