Gjorde så på min gamle kåk, satte 6 mm over tretex. Angret direkte at jeg ikke gjorde det overalt fra starten. Blir knallbra.

Jeg har også en 50-tallskåk og anbefaler å rive ned tretexen og erstatte den med ekte gips. Har prøvd med renoveringsgips men syntes det var betydelig vanskeligere på litt ujevne vegger. Tretex brenner noe fryktelig hvis det skulle ta fyr, så bare det synes jeg avgjør saken.

FredrikFiskare skrev:
Jeg har også en 50-tallsbolig og anbefaler å rive ned tretexen og erstatte den med ekte gips. Har prøvd med oppussingsgips, men syntes det var betydelig vanskeligere på litt ujevne vegger. Tretex brenner noe forferdelig om det skulle ta fyr, så bare det synes jeg avgjør saken.
hei.
hvorfor sette oppussingsgips?
den er mye dyrere og det gir et dårligere resultat dersom underlaget nå er tretex.
bruk 13mm gipsen i stedet. visst det blir en skygge men det blir det med 6mm også.

når jeg nå nettopp er ferdig med mitt store: extream home makeover-prosjekt så har jeg valgt for det meste 12 mm sponplate.
hvorfor?
jo: det koster mye mindre og der jeg nå ikke skal henge opp en tv lr kjøkkenskap der trengs ikke kryssfiner.
å henge opp et speil, bilde mm. klarer sponet av.
men kjøkkenet og der tv-veggens er har jeg kryssfiner.

i en garasje mm. kan det være hendig å bruke osb men ikke nødvendig.
sponplaten tåler MYE last.
angående fuktighet, ja skulle det være et problem så har du større problemer enn platen i dette uterommet med så mye fuktighet at denne skulle skades.

kryssfiner og sponplaten skrus opp med treskrue 41 mm lr skytes fast med spikerpistolen 3".

mvh
snekker estwing

Osb, spon eller plyfa.. Hva er det for tunge greier dere henger opp på deres vegger slik at hele huset trenger disse platene. Dobbelgips med molly eller lignende tåler det meste.

En hylle med et par girkasser, diverse verktøy, bildekk, en og annen liten båtmotor osv tror jeg ikke at jeg ville våget å henge i dobbeltgips med mollyskrue...

Jeg har nettopp skrudd gips på 70m2 garasjevegger pluss 100m2 overetasje.
I overetasjen har jeg 12mm spon under gipsen og i garasjen 12mm OSB.

I garasjen skjedde det 2-3 ganger at gipsskruene "sluret" i OSB-platen, altså at den ikke dro godt.
Dette skjedde aldri i overetasjen der jeg skrudde i sponplaten.

Egon84 skrev:
En hylle med et par girkasser, diverse verktøy, bildekk, en og annen liten båtmotor osv tror jeg ikke at jeg ville ha våget å henge i dobbeltgips med mollyskruv...
Det er jo i garasjen det var? Men jeg tenkte mer inne i selve huset.

Ja, i garasjen, som tråden handlet om... :)

Tenkte også å sette OSB i boden min. Tenkte å ha bare gips først fordi det er lettere å male pent, er litt gnien for å ha doble lag (osb+gips).

Nå vurderer jeg OSB med glassfiberduk på, burde vel bli en fin og holdbar overflate?

Det er tvilsomt om du kan lime glassfibervæv direkte på en OSB-plate. Risikoen er stor for at det slipper når du limer på et "levende" materiale. Skal det bli fint så er det nok gips som gjelder.

Og hvordan gjør jeg best hvis jeg ikke vil ha gips oppå?

Går det an å grovsparkle direkte på OSB?
Som sagt, det er bare et lager så finishen trenger jo ikke å være perfekt.

Sparkelen begynner vel å sprekke når treet begynner å bevege på seg... Male rett på OSB i stedet kanskje?

Selvfølgelig går det an å både sette glassfiberduk og sparkle på OSB. Bevegelsene er minimale. Folk overdriver dette med "levende materialer" til det absurde. SÅ jævla "levende" er det ikke. Sørg for å sparkle inn papirremsene i skjøtene bare så sprekker det ikke.

Papirremsene hvis jeg bare skal grovsparkle og male da antar jeg?

Sparkler man skjøter og skruehull når man setter glassfiberduk eller hvordan fester vevlim på sparkel?
Vevlim skal jo feste på sponplate, så da burde det jo feste på OSB også...

Mikael_L
Sponplater remser og sparkler man jo. Holder bra i vanlig innemiljø om det er riktig gjort.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.