Holder på med et lite prosjekt i uthuset mitt der jeg er i ferd med å sette opp stendere og isolere et hobbyrom.
Det jeg lurer på er hva jeg skal kle innsiden av veggene med, OSB eller sponplate? Rommet vil tidvis stå uoppvarmet om det har noen betydning for materialvalget.
Eller kanskje man skal bruke rupanel med en gipsplate på, da kan man jo lett skru opp ting på veggen iaf.
Det jeg lurer på er hva jeg skal kle innsiden av veggene med, OSB eller sponplate? Rommet vil tidvis stå uoppvarmet om det har noen betydning for materialvalget.
Eller kanskje man skal bruke rupanel med en gipsplate på, da kan man jo lett skru opp ting på veggen iaf.
Uten tvil OSB. Jeg tror det tåler fukt mye bedre enn spon. Sponplater sveller og blir mer porøse av uoppvarmet og antagelig fuktig. Hvis man vil ha pene overflater, kan man jo kle med easycover eller noe annet.
Sist redigert:
Enig med de foregående talerne så OSB.
Spon er vel iofs ganske mye billigere, eller? Ikke avgjørende i spørsmålet, men til et helt hus sparer man nok en del.
Definitivt gips i overflaten! Definitivt noe å skru i bak gipset. Best bæreevne etter losholt er jo konstruksjonsfiner, men også dyrest. Billigst men også dårligst er vel sponplate. Jeg mener at OSB er det perfekte kompromisset. Enklere å sette opp enn ru-panel. Mye billigere enn finer, men bedre bæreevne enn sponplate.
Så mitt råd er: definitivt gips med OSB under!
Bare husk å la det være 2-3 mm mellomrom mellom hver OSB-plate (svellingsrom som forebygger buktende vegger). Best skrur man OSB med sponplateskrue - ikke gipsskrue (pga at OSB er hardere enn gips).
Når det gjelder hulltaking for el-bokser er det mest praktisk å velge noe større bokssag til OSB, dvs. T80 i stedet for T70 til vanlige apparatbokser osv. Til gipset skal det selvfølgelig være T70 til apparatbokser.
Så mitt råd er: definitivt gips med OSB under!
Bare husk å la det være 2-3 mm mellomrom mellom hver OSB-plate (svellingsrom som forebygger buktende vegger). Best skrur man OSB med sponplateskrue - ikke gipsskrue (pga at OSB er hardere enn gips).
Når det gjelder hulltaking for el-bokser er det mest praktisk å velge noe større bokssag til OSB, dvs. T80 i stedet for T70 til vanlige apparatbokser osv. Til gipset skal det selvfølgelig være T70 til apparatbokser.
Paul-Staffanstorp
Renovator
· Skåne
· 8 989 innlegg
Paul-Staffanstorp
Renovator
- Skåne
- 8.989 innlegg
Veldig bra innlegg og flott at du ga tipset om å la det være spalter mellom siden OSB også sveller og endrer seg i størrelse i motsetning til gips.Marcus J skrev:Definitivt gips i overflaten! Definitivt noe å skru i bak gipset. Best bæreevne etter stendere er konstruksjonsfiner, men også dyrest. Billigst men også dårligst er vel sponplate. Jeg mener at OSB er det perfekte kompromisset. Enklere å sette opp enn rupanel. Mye billigere enn finer, men bedre bæreevne enn sponplate.
Så mitt råd lyder: definitivt gips med OSB under!
Husk bare å la det være 2-3 mm spalte mellom hver OSB-plate (utvidelsesrom som forhindrer buede vegger). Best skrur man OSB med sponplateskruv - ikke gipsskruer (på grunn av at OSB er hardere enn gips).
Når det gjelder hulltaking for elbokser er det mest praktisk å velge noe større hullsag til OSB, dvs. T80 i stedet for T70 til vanlige apparatbokser osv. Til gipsen skal det selvfølgelig være T70 til apparatbokser.
Likevel hadde jeg personlig heller valgt å legge en eller kanskje et par tusenlapper til og satset på finerplater bak i stedet da jeg mener det er mer stabilt.
Medlem
· Västragötaland
· 870 innlegg
Mye snakk om bæreevne osv. Har noen her på forumet, i alle fall ikke jeg, opplevd at man vil henge opp en så tung ting på en vegg at sponplate bak gips ikke ville holde? Har selv spon bak gipsen og det er utrolig hvor godt det holder når man skrur opp ting, TV eller hyller er ingen problem. Er det en enormt tung verktøytavle, så regel tettere og sett kortlinger. Eller har vi skapt et i-landsproblem
I så fall kanskje armerte støpte vegger med kjemisk anker og ekspanderbolt er løsningen. Men da pleier det å kalles bankboks....
Jeg har hele mitt kjøkken skrudd opp på gips+spon uten stendere og det holder. Enkel plate med gips bærer dårlig, samme gjelder enkel plate med spon, men sammen blir det veldig bra.Havsutsikt skrev:Mye snakk om bære evne mm. Har noen her på forumet, ikke jeg iallfall, opplevd at man vil henge opp en så tung sak på en vegg at sponplate bak gips ikke skulle holde? Har selv spon bak gipsen og det er utrolig bra å skru opp ting i, TV eller hyller er ingen problem. Er det en enormt tung verktøytavle så sett reglar tettere og sett stendere. Eller har vi skapt et I-landsproblemI så fall kanskje armert støpt vegger med kjem ankere og ekspanderbolt er løsningen. Men da pleier det å kalles hvelv....
![]()
låner tråden litt. holder på å bytte fasade og vinduer i huset, de nye vinduene er litt mindre så jeg vurderer å enten rive bort tretexen men det er veldig mye arbeid eller kjøre renoveringsgips over men da må jeg skjøte over de bitene som mangler rundt vinduene, bak tretexen er det 45 mm spontet tre det er et 50-tallshusEgon84 skrev:Holder på med et lite prosjekt i uthuset mitt hvor jeg driver og stender opp og isolerer et hobbyrom.
Det jeg lurer på er hva jeg skal kle innsiden av veggene med, OSB eller sponplate? Rommet kommer tidvis til å stå uoppvarmet om det har noen betydning for materialvalget.
Eller kanskje man skal bruke rupanel med en gipsplate på, da kan man jo lett skru opp ting på veggen i det minste.
vil ikke jukse for mye heller men tretexen er ikke særlig bra spørsmålet er hvor stabilt det blir med 6 mm gips over selv om det blir lett å sparkle og tapetsere etterpå.
/robin