M
Lexington Lexington skrev:
Vår veranda er spikret (forrige eier for minst 10 år siden) med det jeg tror er rustfri rillet spiker med kulerundt hode, om jeg husker riktig er de 75 lange.
Sitter som et hel*vete og har aldri noensinne trengt å spikre ned en eneste i løpet av de 6 årene vi har bodd her. Bildet er tatt inne i vinterhagen, men det er spikret både ute og inne.

[bilde]

Edit: Er noe lignende dette, men synes hodet er mer rund
[lenke]

Svenskt trä anbefaler også kamspiker hvis man ikke vil skru, men jeg ble ikke så imponert da jeg prøvde "panelspiker" på panelen som er lik fordi den fullstendig rev i stykker alt man trengte å dra ut den.
F.eks. når man innså at man hadde satt noe feil og hadde dratt spikeren halvveis inn.

Får bare legge til i denne tråden at jeg har hatt stor nytte av å ha skrudd med bra rustfri skrue. Dels for å fikse avbrudd på decklights, dels for å fikse et ventilasjonsrør fra kjellerens vaskerom som ikke kunne forutses da altanen ble bygget for noen år siden.

Så utrolig smidig å bare demontere og remontere ved behov, helt problemfritt. At det kan være marginalt raskere å spikre i stedet for å skru ved selve byggingen kan muligens motiveres hvis man er 100% sikker på at det man montert aldri trenger å demonteres.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.