Jeg vet at man "skal" skru terrassegulv - men om man legger 28mm og spikrer dem med 100mm spiker ned i stivt materiale, hvor stor er da egentlig risikoen for at de kryper opp?
Føles som at 100mm bør sitte _veldig_ bra.
Kamspiker er et alternativ, men vanlig 100mm tiltaler meg mer da den ikke river i stykker spikerhullet fullstendig om man trenger å ta den ut.
Kan legge til at alle terrasser jeg har sett og der spikeren har krøpet opp har vært spikret med ca 60mm spiker. Den forstår jeg at den titter ut etter en stund, spesielt om man ikke tar vare på terrassen.
Se på Essves nye metode for å spikre skjult, bare kjøre ovenfra ville jeg aldri gjort da går man og banker ned resten av livet.
Absolutt - men det er jo en investering på et helt gjeng tusenlapper siden jeg ikke har noen kompressor, og da har jeg ikke engang begynt å kjøpe spiker.
spørsmålet er litt hvor stor sannsynligheten er for at 4” spiker kryper ut, jeg ser det som ganske usannsynlig men helt 100% sikker er jeg jo ikke.
jeg vet at man "skal" skru terrassegulv - men om man legger 28mm og spikrer dem med 100mm spiker ned i stumt materiale, hvor stor er da egentlig risikoen for at de kryper opp?
Føles som at 100mm burde sitte _veldig_ bra.
kamspiker er et alternativ, men vanlig 100mm tiltaler meg mer da den ikke river i stykker spikerhullet fullstendig om man trenger å få den ut.
Har spikret en terrasse med 75 mm spiker for 10 år siden, ingenting har beveget seg en mm.
Beklager om jeg kaprer tråden litt. Men jeg har terrassebord som virker helt umulig å feste bra. Jeg har faktisk prøvd alt. Men uansett hva jeg gjør, ser det ut til at treets bevegelser (sveller og tørker ut) gjør at bordene blir løse etter en stund.
Hva er egentlig den absolutt beste innfestingen? I mitt tilfelle kan det jo være at treverket er av dårlig kvalitet.
Unnskyld om jeg kaprer tråden litt. Men jeg har altantrall som virker å være helt umulig å feste bra. Jeg har faen prøvd med alt. Men uansett hva jeg gjør så virker det som at treets bevegelse (sveller og tørker) gjør at trallen sitter løst etter en stund.
Hva er egentlig den absolutt beste innfestingen. I mitt tilfelle kan det jo være virket som er av dårlig kvalitet.
jeg _tror_ at en av de tingene som er viktige for å redusere bevegelser burde være å vaske og olje altanen hvert år. Det reduserer mengden fukt som treet suger i seg og deretter avgir.
Når den suger i seg fukt så sveller den (tenk type sponplate som et eksempel).
Men den sterkeste innfestingen nå er vel skrue. Men river den seg så jævlig at skruene graver seg ned i treet, eller hvordan beveger den seg?
Det der med olje har jeg fundert på. Så snart det er litt fuktig vær, så er terrassen superstabil. Da har den liksom svellet og ligger helt stille og stiv.
De jeg har snakket med hittil har sagt at olje ikke metter treverket på den måten. At det knapt minsker bevegelsen i treet. Oljen legger seg i prinsippet bare på overflaten. Men det stemmer kanskje ikke?
Hadde en spikret terrasse før som ble oljet hvert år, men det gjorde ingen forskjell, spikene stakk opp uansett. Gikk og banket dem ned, men det var det samme igjen.
Jeg begriper jo ikke hvorfor alle holder på og roter med tregulv. Hvorfor ikke stein rett av? Hvorfor ikke klinkergulv i alle fall? Hva er ulempene med et slikt produkt?
Jeg begriper jo ikke hvorfor alle holder på og trassler med tregulv. Hvorfor ikke stein rett av? Hvorfor ikke klinkergulv i alle fall? Hva er ulempene med et slikt produkt?
Det er slitsomt å legge stein en meter opp i luften...
Vår veranda er spikret (forrige eier for minst 10 år siden) med det jeg tror er rustfri riflede spiker med kuppelformet hode, om jeg husker riktig er de 75 lange.
Sitter som hel*ete og har aldri noensinne trengt å spikre ned en eneste de 6 årene vi har bodd her. Bildet er tatt inne i hagestuen, men det er spikret både ute og inne.
Det med olje har jeg fundert på. Så fort det er litt fuktig vær så er terrassen superstabil. Da har den liksom svulmet og ligger helt stille og stumt.
De jeg har snakket med hittil har sagt at olje ikke metter virket på den måten. At det knapt minsker bevegelsen i treet. Oljen legger seg i prinsippet bare på overflaten. Men det kanskje ikke stemmer?
det avhenger nok av hva man har for olje og hvordan man påfører den. Bruker man Beckers fantastiske olje så får man 10-20% i boksen ifølge byggdeklarasjonen og 80-90% vann. Så jeg forstår om det ikke trenger inn så mye olje ettersom det blir mettet med vann i stedet :-D
linolje som påføres varm gir derimot en helt annen effekt
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.