Hei,
Har nylig satt inn en dør i kjelleren, for å få den på plass måtte vi slipe pussen langs karmene med diamantslipeskive (vinkelsliper). Nå trenger vi å sparkle overflødig sliping:

Som man kan se er slipingen ikke jevn, det kan dreie seg om 2-5 cm samt opp til 3 mm i dybden.
Min tanke er å dra en sparkel langs den eksisterende pussen og på den måten få en jevn sparkling innover mot dørkarmen. Men spørsmålet er hvilket sparkel som skal brukes for å opprettholde strukturen?
Jeg mistenker at puss ikke fungerer så bra her på grunn av for store korn? Kanskje husfix? Eller til og med vanlig sparkel som brukes til gips hvor man med våt pensel forsøker å få til lignende struktur?
Hva er praksis?
Har nylig satt inn en dør i kjelleren, for å få den på plass måtte vi slipe pussen langs karmene med diamantslipeskive (vinkelsliper). Nå trenger vi å sparkle overflødig sliping:

Som man kan se er slipingen ikke jevn, det kan dreie seg om 2-5 cm samt opp til 3 mm i dybden.
Min tanke er å dra en sparkel langs den eksisterende pussen og på den måten få en jevn sparkling innover mot dørkarmen. Men spørsmålet er hvilket sparkel som skal brukes for å opprettholde strukturen?
Jeg mistenker at puss ikke fungerer så bra her på grunn av for store korn? Kanskje husfix? Eller til og med vanlig sparkel som brukes til gips hvor man med våt pensel forsøker å få til lignende struktur?
Hva er praksis?
Spørsmålet er da hva som virkelig skiller Gipsputs fra vanlig puss i dette tilfellet? Er kornene fortsatt mindre? Ellers kan det bli vanskelig å få det til å passe med den eksisterende pussen på de virkelig tynne stedene. Jeg vil jo gjerne ha en myk overgang som mer eller mindre ikke synes.C cpalm skrev:
Men da er det egentlig ingen merkeligheter å bruke "vanlig" sparkel direkte på puss, annet enn at det vil puste dårlig på akkurat disse områdene.
Det er i prinsippet samme kornstørrelse, men overflatestrukturen kan bli litt annerledes på grunn av ulike påføringsmetoder.I Ironside skrev:
Jeg tenker at det er enklere å få en brukbar vedheft med gipsputs når du pusser så tynt. Vanlig puss må slås på for å få god vedheft, og da er det ikke mulig å få det så tynt uten veldig mye spill.
Vanlig sparkel er nok førstevalget for de fleste, men da blir det jo ikke samme struktur hvis man er nøye med det.
Verdt å tenke på er at dette er en kjeller, og selv om døren går ut til en garasje kan det fortsatt bli fuktig her. Dette burde bety at gips ikke er den beste løsningen? Kanskje er det husfix likevel som gjelder? Jeg tror jo at ny puss ikke vil gi en lett overgang dessverre.
Fordelen med husfix er at det i stor grad er det samme som puss om jeg har forstått rett, altså det tåler fukt og det puster.
Fordelen med husfix er at det i stor grad er det samme som puss om jeg har forstått rett, altså det tåler fukt og det puster.
Kjør på med husfix om det føles bra, det kommer til å bli kanon. Men det kommer ikke til å bli samme struktur, hvilket var opprinnelig spørsmålet.I Ironside skrev:
Fukt ville jeg ikke bekymre meg for i ditt tilfelle. Men også gipsputsen er mineralisk, "puster" og tåler litt fukt.
Klikk her for å svare