Har tenkt å ordne et rom (vaskerom) i vår kjeller der veggene består av malte lecablokker. Er det noen som har erfaring med å ha pusset eller sparklet malte lecablokker? Finnes det noe som fester bra uten at man trenger å forbehandle?
Uklart hva slags maling det er, sannsynligvis en vanlig veggmaling.
Takk for tips og tanker!

• Malt vegg av lecablokker i kjeller, tett struktur med synlige murblokker i hvit farge.
  • Malt lecablokkvegg med synlig grov tekstur, brukt i klesvaskromprosjekt i kjeller.
E Elisabet_H skrev:
Har tenkt å gjøre i stand et rom (vaskerom) i vår kjeller der veggene består av malte lecablokker. Er det noen som har erfaring med å ha pusset eller sparklet malte lecablokker? Finnes det noe som fester godt uten at man trenger å forbehandle?
Uklart hva slags maling det er, trolig en vanlig veggmaling.
Takknemlig for tips og tanker!
Enklest er vel å lime fast gipsplater på veggen

• Liker
Elisabet_H
  • Laddar…
Er det en kjeller så er jo puss et bedre valg enn gips eller sparkel da det tåler fukt og kan tørke ut uten problem.

• Liker
fribygg og 2 andre
  • Laddar…
Man setter en våtromsvev utenpå og så våtromsmaling selvfølgelig, så blir det vaskeromsklasse på vegg.

• Liker
Elisabet_H
  • Laddar…
Jeg har sparklet malt lecavegg, det trekker sykt mye sparkel. Men det ble bra.

• Liker
Elisabet_H
  • Laddar…
D
Gripprimer og veggreparasjonsmørtel.

• Liker
Elisabet_H
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jeg har sparklet malt lecavegg, det trekker sykt mye sparkel. Men det ble bra.
Takk for svar! Gøy å høre at det kan bli bra. Husker du hva du brukte for sparkel?

E Elisabet_H skrev:
Takk for svar! Gøy å høre at det kan bli bra. Husker du hva du brukte for sparkel?
Jeg vasket veggen og brukte vanlig veggsparkel. Jeg hadde en stor spann til overs fra et tidligere prosjekt. Spannen ble nesten tom på et område av 2,5mx5m.

Sparkelen krymper, jeg husker ikke om det ble tre eller fire runder.

• Liker
Elisabet_H
  • Laddar…
For sent nå, men hvorfor i *** har de ikke pusset veggen før de klæsjet på farge!

• Liker
  • Haha
Oldboy og 1 annen
  • Laddar…
M MagHam skrev:
For sent nå, men hvorfor i *** har de ikke pusset veggen før de klasket på maling!
Det hadde kunnet spørre meg om der jeg sparklet. Svaret er enkelt, jeg ville bare ha en lysere overflate og hadde det travelt...

• Liker
MagHam
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det hadde kunnet spørre meg om der jeg sparklet. Svaret er enkelt, jeg ville bare ha en lysere overflate og hadde det travelt...
Det er ikke så bra. Etter maling er det vanskelig å bruke sementbaserte produkter.
Ville foreslå bredsparkling med våtromssparkel før ny maling om man vil glatte til slike vegger.

M MagHam skrev:
Det er ikke så bra. Etter farge er det vanskelig å bruke sementbaserte produkter.
Ville foreslått bredsparkling med våtromssparkel før ny maling om man vil glatte til slike vegger.
Det kan ha vært våtromssparkel jeg brukte? Det er noen år siden så det kan ha vært etter siste våtromsrenovering at de hadde etterlatt en stor bøtte..

D Drburr skrev:
Gripprimer og vegglagningsbruk.
Takk for svar! Er dette noe du har testet på malt overflate? Noen spesiell primer eller vegglagningsbruk du anbefaler?

D
E Elisabet_H skrev:
Takk for svar! Er dette noe du har testet på malt overflate? Noen spesiell primer eller vegglagningsmørtel du anbefaler?
https://www.bygghemma.se/hus-och-by..._KRu8f7i4uVbJ0HVt311FDpyii2qj-WxoCKowQAvD_BwE
Biter på det meste, vegglagningsmørtel pleier å bli lip 320 eller webers wallplaster rapid. Lip er mer lettarbeidet. Sparkler ut hull og ujevnheter i en første omgang og legger så en tynn omgang til som jeg filser til overflaten på.

D Drburr skrev:
Ja, på farge t o m direkte på tapet (selv om det ikke er å anbefale) så lenge underlaget sitter fast pleier jeg å godta det.
[lenke] - All Products - Medium Prio - Shopping&utm_id=19814304156&gad_source=1&gad_campaignid=19814304156&gbraid=0AAAAAD8-GQk-0MoXYCYvg-3mf69cjRk0h&gclid=CjwKCAiA-sXMBhAOEiwAGGw6LC2BFNROS82-u1_oQgABG2_KRu8f7i4uVbJ0HVt311FDpyii2qj-WxoCKowQAvD_BwE
Biter på det meste, veggreparasjonsmørtel pleier å bli lip 320 eller webers wallplaster rapid. Lip er mer lettarbeidet. Sparkler ut hull og ujevnheter i en første omgang og legger så et tynt lag til som jeg filtsliper overflaten på.
Takk for svar!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.