Hei

Jeg har begynt å pusse opp en vaskerom hjemme hvor jeg har fjernet noen vegger og slått sammen tre tidligere rom til ett. Jeg har for øyeblikket stoppet litt opp når det gjelder hva jeg skal gjøre med veggene og har fått litt forskjellige råd fra bekjente. Problemet er at det er litt blandede overflater både når det gjelder materiale og struktur. Kort sagt

- Alle veggene er i utgangspunktet pusset
- Der vegger er fjernet har jeg selv pusset
- Har også pusset et "hjørne" til en døråpning der det har vært avslutning i lettbetong
- Det jeg har pusset har ikke blitt bra nok (B-bruk var tydeligvis feil? og jeg har ikke vannet tilstrekkelig på lettbetongen bak så det tørket skremmende fort)
- Et rom er oljemalt hvor overflatene ser ut til å ha panel med vev under (Egentlig bare rundt/ved siden av en døråpning)
- Hull i vegger etter plugger og annet
- Deler av veggene skal flislegges (mellom nye overskap og benk) så farge osv. må tåle dette

En bekjent (dyktig murer) mener jeg bør rive bort pussen jeg har gjort og gjøre det om med andre produkter. Selv lurer jeg på om jeg kan slipe bort topper osv. og legge på noe for å forbedre overflaten (gips puss/sparkel osv.). Hans mening er et klart NEI. Han har mange tips generelt, men det føles som de blir mer kompliserte enn jeg blir komfortabel med, kanskje spesielt hvis det finnes enklere metoder som kan bli bra.

Mine tanker har gått mot å forbedre det jeg har pusset blant annet med gips puss og legge en profil i plast i hjørnet. Dette da de virker til å bygge ganske lite og være lett å jobbe med. Problemet jeg ser her er imidlertid hvordan det skal feste på blandingen av puss og maling, samt om det "tvinger meg" til å gipspusse resten av rommet for å få det enhetlig. Gjetter at jeg nok best bør slipe bort malingen på en eller annen måte uten å skade pussen for mye uansett hva jeg tenker å gjøre etterpå? Og hvordan gjør jeg det med den overflaten som har vev under?

Spørsmål:
- Ville gips puss festet på mine overflater hvis jeg valgte det? Kan man flislegge på det. (Ser på weber gypsum)
- Kan sementbasert sparkel brukes og bli bra?
- Må maling fjernes, rubbes opp, vaskes, primes...

Til slutt litt bilder

Takk på forhånd for deres tips

• Bilde av en vegg under renovering i en vaskekjeller, med plastdekning, synlige rør og flekkete puss. En mopp står lent mot veggen.
  • Ødelagt puds langs kanten av veggen over en malt hvit list, med sprukket overflate og tapet med små brune flekker.
  • Vegghjørne med ujevn puss og spor av avskallet maling i en vaskerom, med flekker på overflaten som trenger utbedring.
  • Vegghjørne med ujevn puss, viser overgangen mellom gammel, malt overflate og ny pusset seksjon, etter renovering av vaskerom.
  • Renoveringsvegg med ujevn struktur og fargeprikker, muligens oljemalt; vinkel nær en døråpning, viser ujevn puss og tekstur.
  • Hjørne av rom med ufullkommen pussing og teksturert vegg med fargerike flekker. Synlig plastdekk og wire i øvre venstre hjørne.
  • Bilde av en pusset vegg med ujevn overflate, viser ulike teksturer og nyanser av beige og brunt, sannsynligvis fra renovering.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.