I
Hej,

Har nyligen satt in en dörr i källaren, för att få den på plats behövde vi slipa putsen längs karmarna med diamantslipskiva(vinkelslip). Nu behöver vi spackla överflödig slipning :

CClh7JP.jpg
TcuDRkg.jpg
ycW3oI6.jpg
LqA8y8R.jpg

Som man kan se så är slipningen inte jämn, det kan röra sig om 2-5 cm samt upp till 3 mm på djupet.

Min tanke är att dra en spackel längs befintlig puts och på så vis få en jämn spackling in mot dörrkarmen. Men frågan är vilket spackel som ska användas för att bibehålla strukturen?

Jag misstänker att puts inte fungerar så bra här på grund av för stora korn? Kanske husfix? Eller till och med vanlig spackel som används till gips där man med blöt pensel försöker få till liknande struktur?

Vad är prxis?

C
I Ironside skrev:
Jag misstänker att puts inte fungerar så bra här på grund av för stora korn? Kanske husfix?
Husfix blir rätt slätt. Gipsputs har mycket grövre korn och ger en mer putslik struktur. Ett proffs skulle nog bara måla skulle jag tro ;)

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
I
C cpalm skrev:
Husfix blir rätt slätt. Gipsputs har mycket grövre korn och ger en mer putslik struktur. Ett proffs skulle nog bara måla skulle jag tro ;)
Frågan är då vad som verkligen skiljer Gipsputs mot vanlig puts i detta fallet? Är kurnen fortfarande mindre? Annars kan det bli svårt att få det att gå ihop med befintliga putsen på de riktigt tunna ställena. Jag vill ju gärna ha en mjuk övergång som mer eller mindre inte syns.

Men då är det egentligen inga konstigheter att använda "vanlig" spackel direkt på puts merän då att det kommer andas dåligt just på dessa områden.

C
I Ironside skrev:
Frågan är då vad som verkligen skiljer Gipsputs mot vanlig puts i detta fallet? Är kurnen fortfarande mindre?
Det är i princip samma kornstorlek, men ytstrukturen kan bli lite annorlunda pga olika appliceringssätt.
Jag tänker att det är enklare att få en hyfsad vidhäftning med gipsputs när du putsar så tunt. Vanlig puts skall slås på för bra vidhäftning och då går det inte att få det så tunt utan väldigt mycket spill.

Vanligt spackel är nog förstahandsvalet för de flesta, men då blir det ju inte samma struktur om man är petig med det.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
I
Värt att tänka är att detta är en källaren och även om dörren går ut till ett garage så kan här ändå bli fuktigt. Detta borde betyda att gips inte är den bästa lösningen? Kanske är det husfix ändå som gäller? Jag tror ju att nytt puts inte kommer bli så lätt att få fin övergång på tyvärr.

Fördelen med husfix är att det i stort är samma som puts om jag förstått rätt, d.v.s det tål fukta och det andas.

Putsbruk C eller B 0-1 mm bör funka. Gipsputs är enkelt att arbeta med men utseendemässigt kommer det skilja sig mot putsbruk.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
C
I Ironside skrev:
Fördelen med husfix är att det i stort är samma som puts om jag förstått rätt, d.v.s det tål fukta och det andas.
Kör på med husfix om det känns bra, det kommer att bli kanon. Men det kommer inte att bli samma struktur, vilket var ursprungsfrågan.

Fukt skulle jag inte oroa mig för i ditt fall. Men även gipsputsen är mineralisk, "andas" och tål lite fukt.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.