Jeg har nettopp satt opp en panel innendørs og brukte panel med endeskjøt, så det oppstår skjøter. Dessverre oppdaget jeg ganske snart at lyset fra vinduet faller inn rett fra siden, og skjøtene som oppstår på grunn av endeskjøten er altfor synlige, sees dessverre ikke på bildet nedenfor (som jeg tok i kveld). Men med sollyset inn blir skjøtene altfor fremtredende, og i prinsippet skulle jeg ønske jeg hadde brukt hele lengder fra gulv til tak for å unngå skjøter.

Jeg tenkte at jeg kunne gjøre disse skjøtene mindre fremtredende ved å sparkle dem, vet ikke om jeg skal skjule dem helt eller heller bare fylle i litt sparkel for å gjøre dem mindre fremtredende. Kanskje jeg kan male kun det sparklende området i nøyaktig den nyansen som panelen er forhåndsmalt i, eller male hele veggen.

Men uansett hvilken metode jeg velger, vil jeg gjerne vite hvilken type sparkel som anbefales: vanlig tresparkel eller noe mer elastisk. Noen som har gjort noe lignende?

Legger ved et bilde bare for å vise hva jeg mener, dvs. det er der endeskjøten fra en planke møter neste. Fordelen er jo at man får mindre spill, men ulempen denne gangen var at det ble stygt. Jeg har brukt endeskjøt på saget glattkant tidligere, og da fungerer skjøtene rent estetisk siden det er en råere overflate. Nå var det pusset glattkant med avslørende lys som gjorde at det fungerte dårligere.

Innendørs panel med endeskjøter, malt i lys farge. Synlige skjøter mellom panelene kan sees nærmere på grunn av lys fra siden.

P
Det kommer til å likne dritt etter en stund om du sparkler da det er et levende materiale samt at bordene har struktur det du sparkler vil stikke ut da det blir for glatt..

• Liker
Stensson11
  • Laddar…
Det finnes flere muligheter, men noen verre enn å bare sparkle endeskjøtene er nok vanskelig å komme på. For det vil bare se mislykket ut.

Jeg har faktisk vanskelig for å forstå hva som er galt med panelet slik det er. Hvis det er endepløyd, er det meningen at det skal være slik. Ønsker man usynlige skjøter, er det feil med slik panel.

Ønsker man å beholde panelet og bli kvitt endeskjøtene, er det vel bare å gjøre det om og gjøre det rett. Med litt dyktighet bør man kunne gjenbruke ca. halvparten av panelbordene.

Ja, funderer på å gjøre om. Men testet likevel i går kveld å legge i en hvit høyelastisk fugemasse som jeg presset inn der det hadde oppstått gliper mellom endespontene, altså der jeg ikke hadde klart å presse dem tilstrekkelig sammen. Det var nok disse glipene som irriterte mest. Jeg la altså inn denne fugemassen i små mengder bare i disse glipene, så i det store og hele ser det likt ut, men det ser mye bedre ut nå i dagslys, altså de mørke striper man opplevde er nå borte. Det er altså sprekker på 1-2 mm jeg har "sparklet igjen". Jeg har ikke limt endespontene, kanskje burde jeg ha gjort det. Men det sitter mye dykkert festet med dykkertpistol i panelet så den burde ikke bevege seg så mye på lengden, håper jeg.

Så jeg er fornøyd med resultatet, og tiden vil vise om det var veldig dumt å gjøre dette, det kunne vært om treet beveger seg mer enn jeg håper.

Så jeg gjorde dette til tross for alle råd ovenfor, som gjorde meg tvilende men våget likevel meg på en "minimal" sparkling.

Sender med et bilde av slutresultatet - om det nå går an å se forskjell fra tidligere bilde! Lengst ute til høyre i sprekken ser man at jeg har misset noen millimeter, men tidligere opplevde man sprekken som en tydelig svart strek som jeg nå har fuget igjen.
Bilde av en hvitmalt panel med nylig påført fugemasse i sprekkene mellom plankene, hvor en liten del av sprekken fortsatt er synlig på høyre side.

• Liker
Kurtivan og 1 annen
  • Laddar…
Nå med lyset inn fra vinduet ser det ut slik (nedenfor), man blir ikke lenger forstyrret av svarte glipper ved endesponten. Jeg skal sette saget panel i taket, og der er det ingen grunn til å ikke la panelet gå inn i hverandre via endespont = mindre avfall men fortsatt pent ifølge tidligere erfaring. Gulv skal legges og deretter inn med et nytt mindre kjøkken. På en øy, så ser ikke frem til å dra alt ut hit med båt...og heller ikke å dra store deler av det gamle kjøkkenet inn til land for den saks skyld. Men hvordan er det man sier: Hvordan spiser man en elefant? Svar: Bit for bit....

Veggbehandlet i lyst panel, med et vindu til høyre og lystre tak. Bakgrunn mot utsikt av natur utenfor gjennom vinduet.

• Liker
Kurtivan
  • Laddar…
Ble bra jo! Noen ganger må man si "fudge it, hva er det verste som kan skje" og teste litt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.