Stolpen trenger å stives opp til siden.

Hvis man ikke vil ha horisontalt treverk (synlig) av estetiske grunner, kan man bruke smijern. Da klarer man seg med en betydelig slankere profil som ikke synes like tydelig.

Deretter kan man for eksempel også sette to skråstivere, (i form av en opp- og nedvendt V), i midten av drivhuset som gir mønebjelken et støttepunkt i midten. Da kan man sikkert gå ned i dimensjon på mønebjelken. Hvorvidt man vil ha en indikert oppdeling av drivhuset avhenger jo av smak og funksjon. Disse to skråstiverne blir jo for øvrig også lange og må trolig også være 95x95, men fordi de er plassert "inne i drivhuset" blir det sannsynligvis ikke så estetisk avvikende. I hvert fall ikke fra utsiden. Sannsynligvis kan man også avfasse hjørnene uten at stivhet/bæreevne blir for dårlig. Det kan ha en estetisk stor betydning for det visuelle inntrykket, som blir slankere.

• Liker
Davidw
  • Laddar…
Kaboff skrev:
Mata inn det i [lenke] og regn der, men havne mellom 13-20kN stolpe avhengig av takets helling, dessverre tror jeg som de andre at 45x90 blir for dårlig men ingen større kunnskap der...
Det som jeg er interessert i er om greiene står imot i helt vanlige tilfeller – altså, eller er jeg helt ute og sykler også i normale snø- og vindforhold. (Tabellene angir for 50-års ekstremer hva jeg forstår).

Oldboy skrev:
Det kan ha en estetisk stor betydning for det visuelle inntrykket, som blir slankere.
Enig, har begynt å lure på om jeg kan felle inn glasset i den slik at man tenker mindre på den utenfra.

Oldboy skrev:
Stolpen trenger å stives opp i sidelengs retning.
Men hva tror dere om det der som ser ut til å foregå på drivhuset jeg la ved? At det skulle være en opp-ned T? Og at det skulle gi stivhet i sidelengs retning?

Davidw skrev:
Men hva tror dere om det der som ser ut til å foregå på drivhuset jeg vedlagt? At det skulle være en opp-ned T? Og at det skulle gi stivhet sidelengs?
Magefølelsen sier at du nok trenger en solid regel liggende under, nesten i samme klasse som selve mønebjelken, for å få en rimelig stivhet sidelengs.
Den påvirker dog ikke at din 45x90 er for lang/svak.

Oldboy skrev:
Stolpen må stives opp i sideveis retning.
Men er det stolpen eller konstruksjonen? Egentlig så kan vel ikke stolpen svaje hvis huset ikke kan? Det forutsetter jo dog at
a) mønebjelke festet i hovedhus (som min takoppløft gir)
b) pelaren er helt rimelig dimensjonert for statiske laster slik som tak, egentyngde og snø - det er bare å parere for vinden som gjenstår.

justusandersson skrev:
Stolpehus som f.eks. et drivhus er ekstra utsatte. Det er spesielt risikoen for knekk man må passe på.
* Tar disse beregningene hensyn til at glasset er der og avstiver? Jeg mener, hvis man bruker silikon for å feste det, gir det vel ganske mye vridningsstivhet?

Det hadde vært interessant å høre deres tanker om det.

Om takhellingen er 40 grader reduseres snølasten med 1/3. I stedet for 64 kN blir den altså 2*64/3≈43 kN, noe som jo er betydelig mindre. Men du må regne med takets egenvekt også, og den øker noe med større takhelling.

F
Davidw skrev:
* Regner disse beregningene med at glasset finnes der og stiver av? Jeg mener, hvis man silikonerer det fast, så gir det vel skikkelig med vridningsstivhet?

Det hadde vært interessant å høre deres tanker om det.
Er du ikke redd for knuste ruter på grunn av bevegelser i stommen? Tror ikke du skal dimensjonere for at glasset skal ta bevegelser på grunn av underdimensjonerte stolper.

En stolpekonstruksjon som f.eks. et drivhus trenger å ha diagonaler i alle plan. Altså hver og en av de fire veggsidene (om ikke noen side er forbundet med et annet hus) samt hver takhalvdel.

• Liker
Oldboy
  • Laddar…
Dere overbeviste meg. Limtre 90x405 bestilt, og limtresøyle 90x90 hjemkjørt. Tips på hvordan jeg fester søyle i limtre på en pen måte - det vil si med ikke mye synlig jox?

Solid stålbeslag. Absolutt ingen spikerplater.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.