8.390 lest ·
25 svar
8k lest
25 svar
Søyler i drivhus utnyttet 13 ganger sin kapasitet
Stolpen trenger å stives opp til siden.
Hvis man ikke vil ha horisontalt treverk (synlig) av estetiske grunner, kan man bruke smijern. Da klarer man seg med en betydelig slankere profil som ikke synes like tydelig.
Deretter kan man for eksempel også sette to skråstivere, (i form av en opp- og nedvendt V), i midten av drivhuset som gir mønebjelken et støttepunkt i midten. Da kan man sikkert gå ned i dimensjon på mønebjelken. Hvorvidt man vil ha en indikert oppdeling av drivhuset avhenger jo av smak og funksjon. Disse to skråstiverne blir jo for øvrig også lange og må trolig også være 95x95, men fordi de er plassert "inne i drivhuset" blir det sannsynligvis ikke så estetisk avvikende. I hvert fall ikke fra utsiden. Sannsynligvis kan man også avfasse hjørnene uten at stivhet/bæreevne blir for dårlig. Det kan ha en estetisk stor betydning for det visuelle inntrykket, som blir slankere.
Hvis man ikke vil ha horisontalt treverk (synlig) av estetiske grunner, kan man bruke smijern. Da klarer man seg med en betydelig slankere profil som ikke synes like tydelig.
Deretter kan man for eksempel også sette to skråstivere, (i form av en opp- og nedvendt V), i midten av drivhuset som gir mønebjelken et støttepunkt i midten. Da kan man sikkert gå ned i dimensjon på mønebjelken. Hvorvidt man vil ha en indikert oppdeling av drivhuset avhenger jo av smak og funksjon. Disse to skråstiverne blir jo for øvrig også lange og må trolig også være 95x95, men fordi de er plassert "inne i drivhuset" blir det sannsynligvis ikke så estetisk avvikende. I hvert fall ikke fra utsiden. Sannsynligvis kan man også avfasse hjørnene uten at stivhet/bæreevne blir for dårlig. Det kan ha en estetisk stor betydning for det visuelle inntrykket, som blir slankere.
Det som jeg er interessert i er om greiene står imot i helt vanlige tilfeller – altså, eller er jeg helt ute og sykler også i normale snø- og vindforhold. (Tabellene angir for 50-års ekstremer hva jeg forstår).Kaboff skrev:
Enig, har begynt å lure på om jeg kan felle inn glasset i den slik at man tenker mindre på den utenfra.Oldboy skrev:
Men hva tror dere om det der som ser ut til å foregå på drivhuset jeg la ved? At det skulle være en opp-ned T? Og at det skulle gi stivhet i sidelengs retning?Oldboy skrev:
Magefølelsen sier at du nok trenger en solid regel liggende under, nesten i samme klasse som selve mønebjelken, for å få en rimelig stivhet sidelengs.Davidw skrev:
Den påvirker dog ikke at din 45x90 er for lang/svak.
Men er det stolpen eller konstruksjonen? Egentlig så kan vel ikke stolpen svaje hvis huset ikke kan? Det forutsetter jo dog atOldboy skrev:
a) mønebjelke festet i hovedhus (som min takoppløft gir)
b) pelaren er helt rimelig dimensjonert for statiske laster slik som tak, egentyngde og snø - det er bare å parere for vinden som gjenstår.
* Tar disse beregningene hensyn til at glasset er der og avstiver? Jeg mener, hvis man bruker silikon for å feste det, gir det vel ganske mye vridningsstivhet?justusandersson skrev:
Det hadde vært interessant å høre deres tanker om det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om takhellingen er 40 grader reduseres snølasten med 1/3. I stedet for 64 kN blir den altså 2*64/3≈43 kN, noe som jo er betydelig mindre. Men du må regne med takets egenvekt også, og den øker noe med større takhelling.
Er du ikke redd for knuste ruter på grunn av bevegelser i stommen? Tror ikke du skal dimensjonere for at glasset skal ta bevegelser på grunn av underdimensjonerte stolper.Davidw skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En stolpekonstruksjon som f.eks. et drivhus trenger å ha diagonaler i alle plan. Altså hver og en av de fire veggsidene (om ikke noen side er forbundet med et annet hus) samt hver takhalvdel.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Solid stålbeslag. Absolutt ingen spikerplater.
Klikk her for å svare