Skulle bestille mønebjelken i limtre til mitt drivhusprosjekt i dag. Da bemerket limtre-konstruktøren min søyle til mønebjelken. Han sa at jeg ville trenge en søyle tilsvarende 90x180 og det jeg har er 45x90.
Jeg kan rett og slett ikke ha en så tykk søyle. Det blir skikkelig stygt. Lærte av konstruktøren at det er nettopp 50-års vinder (på 27m/s i gjennomsnitt) som gjør at det blir svai sideveis og da brister det.
Nå snakker vi om søylen på bortre gavlen på bildet (den er 3m) og at det ikke var noe problem der ved døren da det stiver opp og avlaster, og der er dessuten lengste lengden ca 1,5m.
Jeg googler litt tredrivhus (blant annet det på Leva kungslador) og de ser ut til å være dimensjonerte omtrent som mitt. Hva tror dere? Alle forslag tas imot!
Innså det finnes en del ting som konstruktøren ikke tok med i beregningene:
– 3m av drivhuset sitter sammen med hovedhuset (standplasser).
– Dette er også i den enden som den lengste mønesøylen er (3000x90x45).
– I den andre gavlen er det en dør og der er mønesøylen bare 1400x90x45).
– Ark vil bli bygget for å unngå snølomme mot hovedhuset – der vil det også bli et punkt som forankrer mønebjelken.
Skal legge til at limtreet jeg bestiller er 90x405 men ville egentlig ha 66x305 for å ligne andre tredrivhus mer nært.
Innså det er visse ting som konstruktøren ikke tok med i beregningene:
– 3m av drivhuset sitter sammen med hovedhuset (stag).
– Dette er også i den ende som den lengste mønestolpen er (3000x90x45).
– I den andre gavlen sitter en dør og der er mønestolpen bare 1400x90x45).
– Ark vil bygges for å ikke lage snølomme mot hovedhuset – der vil det også bli et punkt som forankrer mønebjelken.
Skal legge til at limtreet jeg bestiller er 90x405 men ville egentlig ha 66x305 for å ligne andre tredrivhus mer nøyaktig.
Vi er nok litt forskjellige men synes du ikke det lukter litt brunt å legge en 90x405 limtre på en to-fire? Du sier at det blir stygt med større stolper, synes du ikke at det finnes noe vakkert eller harmonisk i balansen mellom delene?
du synes ikke at det finnes noe vakkert eller harmonisk i balansen mellom delene?
Agree, jeg har vært så innstilt på at limtræet skulle være 66x315 og da føles jo 45x90 helt rimelig. Så vokste det. Jeg er enig i at det isolert sett ser fint ut med tykkere til en 90mm bjelke – men sett til hele veksthusets estetikk så er 90-bredden en "outlier". Alle de veksthusene jeg googler på har ingen slike stolper noen steder.
Stolpehus som f.eks. et veksthus er ekstra sensitive. Det er spesielt knekkingsrisikoen man må passe på. Kvadratiske tverrsnitt er da alltid bedre. Avhengig av hvor i "Västra Götaland" du bor, kan snølasten variere mellom 1,5 til 3 kN/kvm. Regner man med en snølast på 2,5 er garantert den indre lengre stolpen for svak. Jeg foreslår en limtredrager på 90x90. Alternativt kan du lage en selv ved å lime sammen to 45x95 med et stabilt utendørslim.
Kan det være slik i drivhuset ovenfor. At limtrebjelken har en planke under seg som sikrer stivhet i sidelengs retning? Og da reduserer risikoen for knekk på søylen? :
Regner man med en snølast på 2,5 er garantert den indre lengre stolpen for veik.
De verktøyene jeg finner ser bare ut til å arbeide med 90x90 limtre (moelvens og byggbeskrivningar.se) og oppover. Om jeg vil se hva en 45x90 tåler –*hvordan sjekker jeg det?
Jeg lette etter hva 90x45 klarte i kN rett ned, men uklar på hva "Knekklengde (m)" osv. betyr i disse sammenhengene. Det jeg har er dessuten senvokst furu (veldig tungt) men det kanskje er verre i knekksammenheng?
Knekkelengde er rett og slett den delen av en stolpe som er fri til å bevege seg sideveis uten hindring av kortlinger eller annet. For stolper med rektangulære tverrsnitt må man skille mellom x- og y-retning. Hva som er hva fremgår av en skisse i Träguiden.
Snølast regnes alltid i horisontalplanet. Ved 30 graders takvinkel begynner man å redusere snølasten slik at den er halve verdien ved 45 grader og null ved 60 grader. Takets totale snølast blir 32x2 = 64 kN. Halvparten av denne lasten tas opp av mønebjelken og halvparten av sideveggene. Mønebjelkens last fordeles deretter på to endestolper, hvilket gir 16 kN per stolpe.
Skriv det inn i http://swelagerbalk.inadire.se/Lagerbalk.aspx og regn der, men ende opp mellom 13-20kN stolpe avhengig av takets helling, dessverre tror jeg som de andre at 45x90 blir for dårlig men ingen større kunnskap der...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.