Jeg holder på å bygge en bod som skal fungere som lekehus. På den ene kortsiden har jeg tenkt å bygge en soveloft/kosekrok på 230x95 cm og vurderer dimensjonering og innfesting. Jeg vil selvsagt beholde størst mulig takhøyde. For å være på den sikre siden tenker jeg at den bør holde og være stabil for opp til 150 kg.
Dimensjonering: Holder det å bygge en ramme av 95-regler? Begge kortsidene og en langside kommer til å festes i veggen. En langside blir fritt hengende. Jeg tenker krysslekter cc 30 eller 45 og en plywood eller mdf-plate på ca 12 mm på toppen. Om nødvendig kan jeg kanskje supplere med en støtteben i forbindelse med en stige til loftet, men jeg unngår helst dette...
Innfesting: Veggen bygges av 95-regler+OSB+gips. Holder det å feste reglene i OSB-platen eller bør jeg ha en ekstra veggregel tilpasset for å feste rammen til soveloftet?
Jeg bumper innlegget mitt og legger til et halvdårlig bilde av lekestuen utenfra i håp om at noen har en tanke om innfesting i OSB eller dimensjonering av "miniloftet"...
Om man tenker seg at 150 kg fordeles likt mellom den regel som er festet i kortveggen og den som er helt fri (230 cm lang) så holder det med 45x95 C 24. 45x120 C 24 på akkurat den frie siden vil derimot gi en litt stivere og hyggeligere følelse.
Jeg har bygget lignende med 45-reglar. Men den frie siden skruelimt i en 150 mm høy 15 mm-kryssfiner. Den fungerer da også som "dekkeside" for madrassen. Brukes først og fremst av barn, men ingen problemer for voksne heller.
Jeg "tilvirket" en regel/side før montering, så å si. Der jeg langs den ene kanten på en 150x2000 finer limte og skrudde en 2000 mm 45-regel. 45-regelen var utskåret i hjørnene for å kunne ligge halvt-til-halvt på kortsidesreglene.
I tverrsnitt så det ut som en L, der den vertikale delen var 150 mm og den horisontale 15+45 mm.
Innfesting ble også gjort med vinkeljern både oppe og nede. (Jeg hadde laget øvrige sengesider med samme konstruksjon, men det er ikke nødvendig om man bygger i nisje og skruer tett inn i veggen).
Jeg la deretter en ribbebunn på 45-reglene. Deretter ble madrassen skjult av fineren, så å si.
Styrkemessig er det kombinasjonen av kryssfiner og limskrudd 45x45 regel som gjør tricket. På 2,3 meters spennvidde gir det omtrent samme effekt som en 45x95, men det er naturligvis mer funksjonelt.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.