Rejäl skrev:
Men man støper ikke inn kraftig rustne jern hvis man vil at det skal holde, er det overflaterust eller mindre rustne skader så sliper man dem rene og rustbeskyttelseslakkere og så støper man..
Gittvis, men det forutsatte jeg at den som leser innser.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Okei takk så mye for svarene. Dere ser ut til å være enige om at det skal være et terskeljern med armeringspinner og ikke et vanlig vinkeljern

Funker det i så fall å bore hull i eksisterende betong og stikke inn armeringen i og bruke f.eks. ankermasse som ble foreslått.
Det føles lettere enn å pigge bort og støpe om typ en kubikk betong, som jeg knapt har verktøy eller kunnskap for.

MultiMan
En kubikk er 1000 liter betong. Høres ut som en veldig overdreven vurdering for å fjerne rundt det gamle jernet og støpe nytt der. Kan jo ikke trenges mye mer enn 3-5 sekker, kanskje 6 à 25 kg for å klare det.

• Liker
ricebridge og 1 annen
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
En kubikk er 1000 liter betong. Høres ut som en veldig overdrevet vurdering for å pigge rent rundt gamle jernet og støpe nytt der. Kan jo ikke trenges mye mer enn 3-5 sekker, kanskje 6 à 25 kg for å klare det.
Ah ja jo jeg tok sikkert i litt. Bare det at det føles litt skummelt å pigge bort så mye betong bare for å få inn armeringsjernene. Har verken sementblander eller pigghammer, selv om det går an å blande 6 sekker i bøtte, og leie piggmaskin

Tenker bare om alternativene innebærer 10 ganger mindre arbeidsbelastning men, blir nesten like bra så føles det greit for min side. Jeg har vært sykmeldt for utmattelse nylig, så jeg prøver å spare litt på energien der det går :)
F.eks som å bore hull for armeringsjernene, alt støpe inn vinkeljern uten armering. Kjører inn en bil typ maks 1 gang per år så tror ikke belastningen kommer bli kjempestor

Men er det pigging og støping som gjelder så får det bli så, bare at jeg får planlegge det bra

MultiMan
Er det en gang per år trenger du ingen ingjuten i det hele tatt. Dra til et mekanisk verksted og få en 3 mm stålplate bøyd i riktig vinkel og brukes som rampe når du kjører inn.

• Liker
naikon
  • Laddar…
Okei, jeg tok en utøvende beslutning og hugget bort terskelen.
Slik ser det ut under. Den nåværende var tross alt armert inn i betongen.

Så virker det som om det var lurt å støpe inn trekarmen ned i betongen uten noen form for syll. Det har råtnet bort ca 10 cm.

Okei, men jeg lurer fortsatt på om dette er noe jeg kan gjøre selv.
Som sagt har jeg ingen bilhammer, og hvis jeg skulle leie en, vet jeg knapt hva jeg skulle gjøre med den. Jeg ville blitt redd for å ta bort for mye og ikke vite hvordan jeg gjenoppretter det. Tror jeg ville hatt problemer med å få nivåene riktig og støpe det inn helt riktig.

Så jeg tror at jeg har disse tre alternativene:

1. Likevel leie/kjøpe bilhammer og så gå løs og håpe at jeg kan gjenopprette det.

2. Støpe inn en ny terskel på "eksisterende mal", med eller uten armeringspinner. Altså støpe en kant med 90-graders vinkel og gjøre den ca 5mm "innover" for å legge inn terskelen. Fest med mørtel/lim/ankermasse eller rett på betongen når den er fersk?

3. Ansette en murer? Jeg mener, koster en bilhammer ca 3000 kr, og hvis jeg bruker mange timer på å klø meg i hodet, så er det kanskje bedre å innrømme tapet?

En garasjeinngang med fjernet terskel, verktøy som hammer, sag og børste på betonggulvet. En slitt jerndel ligger ved kanten av åpningen. Bortskjært terskel med synlig betong og verktøy på gulvet i bakgrunnen. Råtten dørkarm delvis fjernet fra betonggulvet, med synlig skade og forvitring på treverket rundt karmen. Betongoverflaten ser ujevn ut.

Må det sitte en list der da? Du skrev tidligere at du skulle gjøre om, hvordan tenker du med det?

P
Det er ikke så vanskelig å bore, leie en god bilmaskin så borer du ut det på noen timer, det er ikke sånn at du ødelegger alt hvis man borer med forstand. Men lei ingen maskin før du har det nye jernet så du ser at det får plass og dermed ikke trenger å leie en gang til.
Deretter støper du med for eksempel ekspanderbetong, gjettvis går det 4-6 sekker avhengig av hvor mye du borer ut.

Sist redigert av en moderator:
  • Liker
naikon
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Må det sitte en list der da? Du skrev tidligere at du skulle gjøre om, hvordan tenker du med det?
Hmm hvilket innlegg sikter du til?
Ja om det trenger å være en list eller ikke... ja du, ikke den fjerneste anelse. Er ingen bygningsingeniør på lange veier haha. Men den beskytter vel fra at det regner inn? Samt at porten haker i et hull i terskelen.

Rejäl skrev:
Det er ikke så vanskelig å pigge, leie et bra piggmaskin så pigge du ut det på en time det er ikke slik at du ødelegger alt om man pigge med forstand.
Men lei ingen maskin før du har det nye jernet så du ser at det får plass og dermed ikke trenger å leie en gang til..
Deretter støper du med eksempelvis ekspanderbetong, gjetningsvis går det 4-6 sekker avhengig av hvor mye du pigge ut..
Alright. Ja det er vel bedre å få det gjort korrekt. Føles fortsatt veldig skummelt å hugge i stykker huset sitt haha.
Synd at det ikke finnes noen guider verken på en googling eller på YouTube om hvordan man bytter terskeljern. For meg som opprinnelig bare er en datanerd, er det vanskelig å forestille seg alle trinnene i hodet når man aldri engang har gjort det.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.