Hei

Jeg tenkte å støpe en ny betongkloss under garasjeporten, men jeg funderer litt på hvordan jeg skal gjøre med steelterskelen som er nesten helt rusten. Hva ville dere gjort her. Forsøkt å bytte den ut? Den har en liten åpning for låsemekanismen å hake seg fast i (siste bildet) så en ny må i så fall tilpasses.

Alternativt bare grave ut rusten og fylle hulrommet inni terskelen med betong. Fra oversiden er den jo hel. Det er jo en billig og enkel løsning.

Betonggulv ved inngangen til garasje med en rustet ståltröskel. Grus og småstein ligger foran, gjenstander synlige på hver side. Rusten ståltærskel ved garasjeport, nesten utslitt, plassert på betongfundament med skader. Diskuterer utskifting eller fylling med betong. Rustet ståltrøskel under en garasjeport med synlige sprekker i betongen og rust langs kanten. Skadet område rundt låsemekanismen. Rustet stålterskel ved garasjedør, med synlig korrosjon langs kanten. Betongfundament under, grusbunn ved siden. Rusten metallterskel med hul og synlige skader ved nedre kant av garasjedør, omgivende betongflate delvis synlig.

P
Det er en vinkeljern du har i betongplaten..
Den må fjernes før du støper, ellers vil den nye støpingen bli skadet av det rustne jernet som ligger igjen..

• Liker
MultiMan og 2 andre
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det er et vinkeljern du har i betongplaten..
Den må fjernes før du støper, ellers vil den nye støpningen bli skadet av det rustne jernet som ligger igjen..
Ah, takk for svaret, bra info. Så altså erstatte med et nytt vinkeljern som jeg må lage et hull i for dørhaken å gå ned i?
Hvordan støper man inn det nye? Skal man lage en støp med et 90-graders hjørne som man bare legger jernet mot?

Noe av disse? https://www.metallvaror.se/shop/vinkeljarn-liksidig-21265p.html

Så at det fantes ferdige terskeljern å kjøpe til garasjeport https://markgrossen.se/husgrund/armering/troskeljarn-kantskoningsjarn-till-garage-2500mm/ men disse har jo armeringsjern for innstøping. Da blir det vel litt mer komplisert og en hel del betong man må hakke bort?

P
N naikon skrev:
Ah, takk for svaret, bra info. Så altså erstatte med en ny vinkeljern som jeg får lage et hull i for dørklinken å gå ned i?
Hvordan støper man inn den nye? Skal man gjøre en støping med et 90-graders hjørne som man bare legger an jernet mot?

Noe av disse? [lenke]

Så at det fantes ferdige terskeljern å kjøpe til garasjeport [lenke] men disse har jo armeringsjern for innstøping. Da blir det vel litt mer komplisert og en hel del betong man må pigge bort?
Ja det trenger å være en galvanisert med innstikkjern i som du har på den ene lenken..
Du får sage og pigge opp det gamle jernet og deretter når du har kjøpt det nye ser du om du trenger å pigge ut mer for å få plass.
Støp igjen med typ ekspanderbetong som ikke synker under tørketiden..

• Liker
MultiMan
  • Laddar…
Farstatjej90
N naikon skrev:
Ah, takk for svaret, bra info. Så altså erstatte med et nytt vinkeljern som jeg må lage et hull i for dørhaspen å gå ned i?
Hvordan støper man inn den nye? Skal man lage en støping med et 90-graders hjørne som man bare legger an jernet mot?

Noe av disse? [lenke]

Så at det fantes ferdige terskeljern å kjøpe til garasjeport [lenke] men disse har jo armeringsjern for innstøping. Da blir det vel litt mer komplisert og en hel del betong man må pigge bort?
Akkurat at de har armeringsjern trenger jo ikke bli så mye mer komplisert. De ser ganske korte ut. Du kan vel bore ned og bruke ankermasse for de der? I stedet for å pigge bort alt og støpe om.

Rejäl skrev:
Ja det trenger å være en galvanisert med innstikksjern i som du har på den ene lenken.
Du får sage og pigge opp det gamle jernet og deretter når du har kjøpt det nye ser du om du trenger å pigge ut mer for å få plass.
Støp igjen med type ekspanderbetong som ikke synker under tørketiden.
Ok. Må det være innstikksjern? Det føles som det blir et veldig mye større arbeid da.

Fant denne tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/garagekant-troeskel.348606/
Du tror ikke det ser likt ut for meg? Altså at det bare er en betongkant den har ligget på. I tråden skriver de t.o.m. at man bare kan lime på en ny.

Kunne selvfølgelig ha begynt å ødelegge terskelen og sett selv, men problemet er at da kan jeg ikke lukke garasjeporten i mellomtiden...

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Akkurat det at de har armeringsjern trenger jo ikke bli så mye mer komplisert. De ser ganske korte ut. Du kan jo bore ned og bruke ankermasse for de der? I stedet for å pigge bort alt og støpe på nytt.
Ja det er jo en smart idé ellers. Høres veldig mye enklere ut.

P
N naikon skrev:
Ok. Må det være instikksjern? Det føles som det blir en veldig mye større jobb da.

Fant denne tråden [lenke]
Tror du ikke det ser likt ut for meg? Altså at det bare er en betongkant den har ligget på. I tråden skriver de til og med at man bare kan lime på en ny.

Kunne selvfølgelig ha begynt å rive terskelen og sett selv, men problemet er at da kan jeg ikke lukke garasjeporten i mellomtiden...
Må og må, men vinkeljernet trenger jo å sitte fast; å bare legge den mot betongen som du vil, vil ikke holde...

• Liker
tergo og 2 andre
  • Laddar…
Rejäl skrev:
ellers vil den nye støpningen bli skadet av det rustne jernet som ligger igjen..
Det er en sannhet med visse modifikasjoner …

I de første årene beskytter betongen mot fortsatt korrosjon fordi den er sterkt alkalisk. Med årene karbonatiseres imidlertid betongen og pH-verdien synker. Hvis vann og luft trenger inn, kan metall inne i betongen begynne å ruste, men det er da det skjer.

Ruster jernet kan det sprekke betongen ved at det utvides. Men det virker jo ikke som om det har noen bærende funksjon her, så det verste som kan skje er at du må støpe om mot 2040-tallet.

ps! Nok til at det nylig har vært EU-valg, men var det så slitsomt for bjelken at den føler seg sønderröstad…? 😁😁

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
ricebridge ricebridge skrev:
Det er en sannhet med visse modifikasjoner…

I løpet av de første årene beskytter betongen mot videre korrosjon fordi den er skikkelig alkalisk. Med årene blir betongen karbonatisert og pH-verdien synker. Om vann og luft trenger inn kan metall inne i betongen begynne å ruste, men det er da det.

Ruster jernet, kan det sprekke betongen ved at det utvides. Men noen bærende funksjon ser det jo ikke ut til å ha her, så det verste som kan skje er at du må støpe om fram mot 2040-tallet.

ps! Nok for at det nettopp har vært EU-valg, men var det så slitsomt for bjelken at den føler seg sønderøstet…? 😁😁
Hva er en sannhet med modifikasjon?
Så du mener på ramme alvor at TS skal beholde det sønderrustede jernet og støpe mot det, så garanterer du at det holder til 2040?

Rejäl skrev:
Hva er en sannhet med modifikasjon?
Så du mener på fulleste alvor at TS skal beholde det sønderrostede jernet og støpe imot det så garantert du at det holder til 2040?
Garanterer og garanterer. Korrosjon er en kjemisk prosess som forutsetter oksygen og vann. Inni betong er det dårlig med slikt og forblir slik i mange år. Ellers måtte man jo begynne å bruke rustfrie armeringsjern, men de pleier jo å være rødbrune av overflaterust allerede når man legger inn/ned/i dem.

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Garanterer og garanterer. Korrosjon er en kjemisk prosess som forutsetter oksygen og vann. Inne i betong er det lite av slikt og forblir slik i mange år. Ellers måtte man jo begynne å bruke rustfrie armeringsjern, men de pleier jo å være rødbrune av overflaterust allerede når man legger dem inn/ned/i.
Men har du noen peiling på det byggtekniske utenom kjemien så forstår vel også du at denne vinkeljernet ikke er omsluttet av betong, men ligger ved overflaten slik at vann og salter mm. kommer til å renne inn imellom..
Du får mene og tro hva du vil, men det eksisterende jernet er slutt det har til og med rustet gjennom på store overflater..

• Liker
naikon
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Men har du noen kjennskap til det byggtekniske utenom kjemien så forstår vel også du at dette vinkeljernet er ikke omsluttet av betong men ligger ved overflaten så vann og salter mm. Kommer til å renne inn imellom..
Du får mene og tro hva du vil, men det eksisterende jernet er slutt det har til og med rustet gjennom på store overflater..
Ligger det eksponert ved overflaten kommer saken i en annen stilling. I slike tilfeller skal det naturligvis byttes. Det gikk jeg glipp av isf.

Om det derimot skal innelukkes i betong kommer det ikke til å ruste videre på en stund.

P
Ligger det eksponert ved overflaten kommer saken i en annen situasjon. I slike tilfeller skal det naturligvis byttes. Det gikk jeg glipp av isf.

Om det derimot skal innesluttes i betong vil det ikke ruste videre på en stund.
Men man støper ikke inn kraftig rustne jern om man vil at det skal holde, er det overflaterust eller mindre rustne skader så sliper man dem og rusterbeskytter og deretter støper..
Men hatten av at du til slutt innså at det var litt sprøtt med ditt resonnement i TS tilfelle..😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.