Vi har nettopp begynt å utbedre et fuktproblem i underetasjen av vårt hus fra -75. Grunnen er drenert for omtrent 10 år siden, men takstmannen fant fukt i et åpnet hull i den til oppholdsrom ombygde garasjen. Hans forslag var å sette inn et gulv med mekanisk ventilasjon. Så vi rev opp gulvet for å forberede dette, hvorpå vi oppdaget at også de ekstraisolerte veggene hadde spor av fukt. Nå har vi derfor revet ut all ekstraisolering og ser en betydelig fuktskadet vegg, med spor av mugg bak de tidligere trelektene som var skrudd rett i lettbetongblokkene.
Nå lurer jeg på hva som er den beste måten å utbedre dette på?
Håndverkeren har et forslag om å sette opp lekter, som man deretter monterer osb og gips på. Deretter foreslår han å fylle hulrommet med leca-kuler.
Jeg blir usikker på denne løsningen og tenker at det i prinsippet er den samme løsningen som tidligere, med forskjellen at man bytter ut glassull med leca-kuler. Jeg tenker at veggen, som for det meste er under bakken, kanskje bør være varm på innsiden for at kondenspunktet skal flyttes nærmere utsiden av veggen.
Noen som har tanker og ideer om dette? Legger ved noen bilder av veggen.
Innsiden:

Utsiden:

Nå lurer jeg på hva som er den beste måten å utbedre dette på?
Håndverkeren har et forslag om å sette opp lekter, som man deretter monterer osb og gips på. Deretter foreslår han å fylle hulrommet med leca-kuler.
Jeg blir usikker på denne løsningen og tenker at det i prinsippet er den samme løsningen som tidligere, med forskjellen at man bytter ut glassull med leca-kuler. Jeg tenker at veggen, som for det meste er under bakken, kanskje bør være varm på innsiden for at kondenspunktet skal flyttes nærmere utsiden av veggen.
Noen som har tanker og ideer om dette? Legger ved noen bilder av veggen.
Innsiden:

Utsiden:

Jeg er for uvitende til å uttale meg sikkert, men personlig ville jeg ikke gått for snekkerens forslag. Jeg ville latt veggen være "ren" og ikke legge noen stendere foran.
Ble det også lagt isolering ved dreneringen, med type isodrän?
Når det gjelder gulvet, ville jeg valgt løsning avhengig av hvordan det ser ut i dag. Ekstremt ujevnt underlag, så kan ventilert gulv kanskje være best, med jevnt underlag kanskje fliser. Så kommer det jo an på hvor mye arbeid og penger som skal legges ned, samt hva det skal brukes til.
Edit: er det gammelt tapet på veggen som er blå og oransje? Det ville jeg fjernet.
Ble det også lagt isolering ved dreneringen, med type isodrän?
Når det gjelder gulvet, ville jeg valgt løsning avhengig av hvordan det ser ut i dag. Ekstremt ujevnt underlag, så kan ventilert gulv kanskje være best, med jevnt underlag kanskje fliser. Så kommer det jo an på hvor mye arbeid og penger som skal legges ned, samt hva det skal brukes til.
Edit: er det gammelt tapet på veggen som er blå og oransje? Det ville jeg fjernet.
Takk for dine tanker! Rommet skal bli en kombinasjon av vårt arbeidsrom, barnas fritidssenter og gjesterom. Så det trenger å være koselig. Dreneringen ble gjort lenge før vi flyttet inn, så jeg må ut og sjekke når det går an å grave i grusen. Det blå og oransje er gammel farge.H henche skrev:Jeg er for uvitende til å uttale meg sikkert, men personlig ville jeg ikke fulgt snekkeren sitt forslag. Jeg ville latt veggen være "ren" og ikke lektet opp noe foran.
Benyttet de også isolering ved dreneringen, som isodrän?
Angående gulvet ville jeg valgt løsning avhengig av hvordan det ser ut i dag. Ekstremt ujevnt underlag så kan ventilert gulv kanskje være best, med jevnt underlag kanskje fliser. Så avhenger det jo av hvor mye arbeid og penger som skal legges ned, samt hva det skal brukes til.
Edit: er det gammelt tapet på veggen som er blå og oransje? Det ville jeg fjernet
Er varmepumpen i drift? Ut fra bildene ser det ut til at pumpen er plassert rett over der det er mest fukt. Er kondensvannet korrekt drenert fra huset?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Når man varmer opp rom som opprinnelig er ment som kjeller eller garasje, vil vanndampen i den varme luften kondensere i vegger og gulv. Fuktigheten kommer altså innenfra. Setter man organisk materiale som treverk mot en slik vegg, oppstår det råte. Vil man gjøre om kjeller til bolig, er den beste måten å unngå problemer å isolere vegger på utsiden og gulv på undersiden. Kjellerveggenes isolasjonsevne kan forbedres noe hvis man murer lecastein mot veggen på innsiden, eventuelt med mellomliggende celleplast. Men det stjeler plass. Hvis det er en eldre type kjellergulv, dvs. en tynn uarmert betongplate, kan man pigge opp denne, isolere og støpe en ny plate. Billigst er å senke temperaturen og ikke gjøre noe mer.
Bra tanker, men i dette tilfellet er varmepumpene nye og sitter nedenfor problemet. Dette problemet fantes da vi flyttet inn i april og før vi installerte pumpene i sommer.JA”Snabbe” skrev:
Klikk her for å svare