Hei !

Holder på å gjøre om et rom i leiligheten min, huset er fra '64 med lettbetongvegger. Tanken er at rommets vegger skal gjøres fri fra tapet, sparkles opp og så bare males (skal bli et barnerom).

Problemet er dog at ved rommets vindu sitter det normale lister over og under, men på sidene sitter det ~20 cm brede lister, og det ser skikkelig stygt ut. Årsaken til dette er at sameiet byttet vinduer for 8 år siden, og har vel da satt inn et smalere vindu, hullrommet ble skjult med mega-lister.

Tanken var at i forbindelse med renoveringen av rommet skulle vi fikse dette så vi fikk normale lister rundt vinduet, så i dag rev jeg bort listene for å se hva som finnes derunder. Der fant jeg, fra veggen regnet: steinvegg, 10 mm bred fuge (utefuge), 45 mm trestender, 20 mm bred fuge (utefuge), vindu.

Stenderen sitter omtrent 1 mm inn fra vegglinjen og fugene også. Det synes ingen skruer i stenderen, så jeg vet ikke hvordan den sitter fast.

Fugen mellom stenderen og vinduet kommer jeg nok ikke til å bry meg om, da den dekkes av de nye listene, men spørsmålet er hvordan jeg på egnet vis skaper en usynlig overgang fra steinveggen over fugen og stenderen. Fugen føles svampete noen steder og hard andre.

Kan jeg bruke tresparkel direkte på stenderen uten at det vil sprekke?

Våger man også å bruke tresparkel over fugen? Kan man forsterke fugen på noen vis?

Vurderer eventuelt å skjære bort den gamle fugen og sette inn byggskum i stedet, og så tresparkel over skum og stender?

Øvrige forslag mottas varmt...

//Zeb

Det finnes "armeringsnett" for sparkelfuger som man kan bruke. Det forsterker sparkelmassen betydelig. Er regelen bare 45 så kommer det nok ikke å sprekke av bevegelser i treet, men hvis du sparkler over mykfugen så vet man aldri hva som kan skje. Sparkelmassen der vil bli følsom for vold, noe som er dårlig i et barnerom:

ta bort litt fuge. Sag til en tynn list og trykk inn og sparkel deretter over alt. Det blir nok bra. Fordelen med å bare male er at det er lett å gjøre om når det ikke holder.

ok, takk for hjelpen. er dog skeptisk til å ha en sten->tre kant som sparkles over, jeg har en følelse av at det kommer til å sprekke i skjøten.

tok bort litt av fugemassen, og det ser ut til å være et 10mm hulrom derunder. jeg tror at hvis jeg fyller dette hulrommet med byggskum istedenfor, så får jeg både et holdbart underlag samt en fuge som kan bevege seg de 10-deler som treverket beveger seg.

hvis jeg bruker glassfiberarmering til sparkelmassen, trenger jeg engang å bruke tresparkel? eller kan jeg like gjerne bruke vanlig sand sparkel? (synes at tresparkel er litt vanskelig å jobbe med).

//Zeb

puffer opp...

Jeg sparklet en masonitt-gips skjøt med armeringstape og sandsparkel. Det har holdt så langt (ca 1 år). Er du veldig bekymret, sett en list i skjøten, men la det være 1 mm og fyll den med latexfog. Da kan det bevege seg. Personlig har jeg vanskelig for å se at en 45 mm stender skulle bevege seg så mye at det ville sprekke.

ok, takk for hjelpen... tester med sandspackel+armering så får vi se... har 5 lag tapeter å rive, så det tar jo et par uker. kan jo ta vinduet først så får det bevege seg i et par uker iallfall. sprekker det så kan jeg skrape opp sprekken og fylle med latex før jeg maler så blir det nesten usynlig...

//Zeb

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.