Hei.
Har en kjellerstue a la 70-tallet, som for tiden er kledd med trestender direkte mot betong, isolering og deretter spontede trevegger utenpå. Rommet ligger i skråning, halve veggen under jorden. Begynte å rive for å fjerne isoleringen (drenerte for et år siden og la isodränplater utvendig), for å sjekke hvor ille stenderne var angrepet av fukt.

Nå viser det seg at stendrene bak veggen som ligger mest under jorden, er helt friske, så, min fundering er, om jeg likevel skal rive bort all trestender i rommet og sette inn ny, med luftspalte mellom, eller bare la det være, ifølge prinsippet "har det funket i nesten 40 år så..".

Jeg kommer også til å akustikkbehandle rommet siden det skal være et lite innspillingsstudio. Så jeg skal på med ny isolering (men med luftspalte fra veggene) og så et par lag gipsvegger på det. Kommer også til å la det være åpent nede og oppe for viss luftsirkulasjon bak... Men, som sagt de eksisterende stendrene, hva gjør jeg med dem?

Takk for svar.
Mvh
Magnus

Hvor mye jobb er det å gjøre det ordentlig?

Ditt resonnement er rimelig, det bør fungere, men om du får feil på dreneringen og litt ekstra fuktinnslag i platen, kan du få problemer.

Tenk på hvilken løsning du vil sove best på de neste 5 årene.

Om du gjør det riktig, vil du ikke tenke på renoveringen. Hvis jeg hadde slurvet litt, ville det ha bekymret meg litt av og til de kommende årene.

Takker for svar
ja, det er jo egentlig "bare" reisverket av veggene som skiller i arbeid. De eksisterende bjelkene er spikret med noen grove spikre, rett gjennom bjelken og inn i betongen... sitter som pokker :/ Men, som du sier, så ville det være skikkelig trist om det viser seg om tre år at det går galt med fukt og annet...

Da til neste spørsmål... Hvis jeg nå skal bruke treverk til reisverket, hva finnes det av smarte løsninger for innfesting i betongveggen? Har sett slike alu-lister som man fester i gulv og tak, men siden jeg ønsker å ha veggen relativt fritt fra gulvet, så er vel løsningen å feste innerveggen i betongen... Så man får god luftgjennomstrømning mellom betong og innervegg...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.